اینستاگرام هر روزه به دنبال ایجاد ابزار های جدیدی است تا فعالان اینستاگرام که در آن کسب و کاری دارند بتوانند با راهکاری جدید، خلاقانه تر محصولات و محتوا های پیجشان را به نمایش بگذارند. تا کنون نیز بسیار موفق عمل کرده است و خیلی از اینفلوئنسرها در این دوره از این ابزارها برای رشد پیج خود استفاده کرده اند. در حال حاضر گیمیفیکیشن بسیار پر استفاده شده است و خیلی از افراد که در اینستاگرام کسب درآمد دارند، از این روش برای افزایش بازدهی پیج خود از این روش استفاده میکنند. ما قصد داریم این روش را به طور کامل برای شما عزیزان شرح دهیم.
گیمیفیکیشن چیست؟
پیش از اینکه وارد بحث گیمیفیکیشن در اینستاگرام بشویم خوب است که معنای لغوی این واژه را برای شما بازگو کنیم که در ابتدا پیش زمینه ای درباره این موضوع داشته باشید و بعد از آن به صورت بخش به بخش برای شما شرح دهیم تا به صورت کامل با این موضوع آشنا شوید. بگذارید خلاصه بگویم در لغت به معنی ساخت بازی است. وقتی شما هنر بازی سازی خودتان را در جایی که این امکان برای بازی وجود ندارد اجرا میکنید به این حرکت گیمیفیکیشن می گویند که باعث جذاب تر شدن آن پلتفرم و جذب بیننده برای بازی ساز و رشد دنبال کننده ها میشود. در این بخش می خواهم با مثالی برای شما گیمیفیکیشن را توضیح دهم شما زمانی که یک رویداد را برگزار می کنید، توانایی این را دارید که در این رویدادی که برگزار کرده اید بازی متناسب با محتوای خود ایجاد کنید و به مخاطبان خود اجازه بازی را بدهید تا آنها در آن بازی شرکت کنند. هدف اصلی که گیمیفیکیشن آن را دنبال می کند تغییر دادن و تاثیر گذاشتن بر رفتار مخاطب خود است.
اصول گیمیفیکیشن
برای هر کاری در اینستاگرام اصولی وجود دارد و گیمیفیکیشن هم از این قاعده مستثنی نیست و شامل یک سری اصول کلی است که در ادامه برای شما بازگو می کنیم تا شما هم با این اصول آشنا شوید و بتوانید آنها را استفاده کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که هر کسب و کاری جوابگوی بعضی از اصول ها نمی باشد؛ شما باید در ابتدا کسب و کار خود را بشناسید و بعد از این مرحله اصول پاسخگو برای آن را استفاده کنید.
مخاطب خود را به درستی شناسایی کنید
در طراحی کردن گیمیفیکیشن شما در مرحله اول باید مخاطب خودتان را نسبت به کسب و کاری که دارید، شناسایی کرده و بعد از آن پی ببرید که بازی شما مناسب چه افرادی می باشد. سپس شما باید به این فکر کنید که آیا کسی بازی من را انجام می دهد؟ بعد از آن از خود سوال کنید چه افرادی و در چه سنی جذب بازی من میشوند؟ در ادامه برای اینکه شما از سردرگمی در بیایید برای شما مثالی می زنیم. فرض کنید شما یک کسب و کار قطعات ماشین دارید؛ پس طبیعتا حتما بیشتر فالوور های شما مرد و سنی در حدود 20 الی 70 سال را دارند که به ماشین خود و تعمیرات آن اهمیت زیادی می دهند و به دنبال قطعات اصل هستند.
نتیجه مد نظر را مشخص کنید
قبل تر اشاره شد که وقتی شما یک گیم را ایجاد می کنید در اولین مرحله باید هدف خود را از این بازی مشخص کنید تا دقیق متوجه شوید چه تغییراتی قرار است ایجاد شود. در این بخش یک مثال تکمیلی می خواهیم بزنیم تا شما بیشتر موضوع را درک کنید. فرض کنید شما صاحب یک شرکت هستید و قصد دارید که آمار مشارکت و همکاری کارمندان خود را بالا ببرید. این مشارکت تا الان به وجود نیامده است چرا که کارمندان باهم آشنا نیستند و شما در اینجا می توانید با ایجاد یک بازی آنها را بیشتر با یکدیگر آشنا کنید.
کیفیت را برای کمیت از دست ندهید
همه با این موضوع آشنا هستید که هر چیزی زیادش خوب نیست و در اینجا نیز همین موضوع مطرح می شود. بعضی از افراد با این فکر که تعداد زیادی بازی تاثیر بیشتری میتواند داشته باشد، اقدام به ساخت بازی به تعداد زیاد می کنند که این امر بسیار برای آنها ضرر دارد. پس پیشنهاد می شود سعی کنید یک بازی را اجرا کنید و با رعایت اصول آن زمینه را برای جذب فالوور های بیشتر آماده کنید.
برای بازدیدکننده احترام قائل شوید و به آن ها اختیار دهید
همیشه در طراحی بازی این فکر را داشته باشید که شاید کسی به قول معروف با بازی شما حال نکند و نخواهد آن را انجام دهد. پس شما همیشه باید در هر پلتفرمی برای این اشخاص یک راه فرار بگذارید تا بتوانید مشتری مداری کنید و مشتری های خود را از دست ندهید. این کار به مشتری شما این حس را القا میکند که او برای شما عزیز است و شما نمیخواهید او اذیت شود.
راه های حفظ کیفیت در گیمیفیکیشن
باید همواره توجه فرمایید که رعایت کیفیت گیمیفیکیشن میتواند تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب داشته باشد. لذا باید به یک سری از موارد توجه ویژه ای داشته باشید تا با رعایت آنها بتوانید بهترین تاثیر را از گیمیفیکیشن ها دریافت کنید.
ایجاد فضایی برای رقابت
همیشه بازی هایی که رقابتی هستند در صدر جدول می باشند به این دلیل که رقابت یک حس جذاب است. پس شما نیز در بازی که طراحی میکنید به این مورد توجه کنید و برای کاربران رتبه بندی در نظر داشته باشید تا بازی شما را جذابتر کند.
سطح سختی بازی را نرمال قرار دهید
در طراحی بازی خود این نکته را در ذهن داشته باشید که مخاطبان شما به دنبال سرگرمی هستند پس به نحوی بازی را طراحی کنید که مخاطب شما از سختی آن زده نشده و همچنین از آسان بودن آن نیز خسته نشوند. خلاصه در کل یک بازی باید چالش های زیادی وجود داشته داشته باشد تا مخاطبان بیشتری جذب آن شوند.
نحوه اجرای گیمیفیکیشن
کسب و کار ها در زمانی که اینستاگرام شروع به فعالیت کرد در آن حضور نداشتند، اما با مرور زمان و جذاب تر شدن حوزه کسب و کار ها در اینستاگرام، بسیاری از افراد بیزنس خود را وارد این پلتفرم کردند. شما در این پلتفرم آنلاین می توانید بازی های جذابی را ایجاد کنید و مخاطبان خود را به این بازی ها دعوت کنید و از این بازی ها جذب فالوو داشته باشید. این بازی ها ممکن است در خود اینستاگرام طراحی شود یا کسب و کار ها لینک بازی را در استوری، پست یا بیو صفحه خود قرار دهند و مخاطبان با مراجعه به آن لینک بازی کنند.
یک نوع دیگر این بازی ها در کامنت های پست های معمایی انجام می شود اگر شما ایجاد کننده این نوع بازی هستید می توانید با خرید شیر اینستاگرام پست خود را به مخاطبان بیشتری نمایش دهید و با خرید کامنت و حضور افراد بیشتر، هیجان بیشتری به پست خود بدهید. راه هایی برای بازی در اینستاگرام وجود دارد که یکی از آنها این است که شخص سازنده بازی لینک بازی را در استوری منتشر کند و افراد به آن جذب شوند همچنین یک راه دیگر وجود دارد و آن هم این است که در خود اینستاگرام بازی را اجرا کنند. در این بخش پیشنهاد می شود بعد از ایجاد بازی و استوری کردن لینک از خرید ویو استوری استفاده کنید تا افراد بیشتری استوری شما را مشاهده کنند.
همیشه خاص بودن خوب است مخصوصا اگر موضوع خاص باشد! برخی افراد مشهور در اینستاگرام از فالوور های خود درخواست میکنند تا با موضوعاتی که خاص هستند و تکرار نشده اند، ویدیو و عکس بگیرند و برای آنها ارسال کنند. بعد از این مراحل، آنها عکس هایی خاص و مرتبط را انتخاب می کنند و در استوری های خود به اشتراک می گذارند سپس از کاربران می خواهند که به عکس مورد علاقه خود رای بدهند. در نهایت برای هر عکس که بیشترین امتیاز را بعد از چند مرحله مسابقه داشته باشد، جایزه در نظر میگیرند.
و مورد بعدی اینکه یک بازی پرطرفدار دیگر که در اینستاگرام انجام می شود این است افراد ایجاد کننده بازی یک متن تصویری به صورت معما در استوری های خود به اشتراک می گذارند و از کسانی که آن استوری را مشاهده می کنند درخواست می شود معما را اگر می توانند حل کنند تا برنده این بازی باشند آن ها به قید قرعه
سخن پایانی
در این مقاله شما با گیمیفیکیشن در اینستاگرام و اصول آن به صورت مختصر آشنا شدید. همچنین شما در این مطلب توانستید با برخی از انواع این بازی ها آشنا شوید. امیدواریم با ارائه این مطلب به اطلاعات شما دوستان عزیز اضافه کرده باشیم و شما نیز بتوانید در راستای پیشرفت پیجتان از این مقاله استفاده کنید.
روش های افزایش ویو یوتیوب
آموزش مخفی کردن تعداد لایک ها در اینستاگرام
نکات حرفهای برای افزایش فالوورهای روبیکا