اپلیکیشن اینستاگرام طرفداران فراوانی در بین تمام سنین دارد و محبوبیت آن در بین مردم بسیار زیاد است. بیشتر افرادی که این اپلیکیشن را دارند، دوست دارند در آن طرفداران یا فالوورهای زیادی داشته باشند و یک فرد موفق در این برنامه باشند. موفقیت در این اپلیکیشن به شدت هوشمند کار آسانی نیست و هر فردی که این قصد را دارد باید به خوبی از امکانات اینستاگرام مثل پست، استوری، ریلز و دیگر امکانات این اپلیکیشن به خوبی و بسیار خلاقانه استفاده کند. حرف از گذاشتن پست زدیم، درست است که پست و استوری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما باید بدانیم که تنها در صورتی پست ما باعث موفقیت بیشتر و بیشتر دیده شدن پیج ما میشود که کپشنهای ما بسیار تاثیرگذار و باشد و مخاطب ما مایل باشد آن را بخواند. نوشتن کپشن نکاتی را دارد. ما در ادامه سعی کردهایم برای موفقیت شما در این زمینه با شما صحبت کنیم پس با خرید ویو همراه باشید.
کپشن در اینستاگرام
در ابتدا باید به طور اجمالی توضیحی را در رابطه با تعریف کپشن به شما بگوییم. به مطالبی که ما در زیر پستها و عکسهای خود در اینستاگرام منتشر میکنیم تا اطلاعات مخاطب در رابطه با پستمان تکمیل شود کپشن میگویند. کپشنهای شما باید با محتوا و عکسی که منتشر میکنید مرتبط باشد تا مخاطب بتواند درک بهتری از آن مطلب و عکس داشته باشد. شما در کپشنهای خود میتوانید موارد مختلفی را بیاورید، خیلی از افراد در کنار متنی که مینویسند از ایموجیهای مختلف هم استفاده میکنند، افراد مرتبط به آن عکس یا متن را منشن یا تگ میکنند همچنین هشتگهای مرتبط به آن محتوا و عکس را هم در کپشن اضافه میکنند. پیشنهاد ما به شما این است برای اینکه با مخاطب بتوانید ارتباط بیشتر و بهتری برقرار کنید حتما از موارد بالا در کپشن نویسی خود استفاده کنید و با بهره گیری از خدمات اینستاگرام به جذابیت پست های خود بیفزایید. پس تا به اینجا متوجه شدیم که کپشنها در زیر پستهایی که میخواهیم منتشر کنیم قرار میگیرند. اگر شما ریلز گذاشتهاید، مخاطبانتان کپشن شما را هم در زیر ریلزی که منتشر کردهاید و هم در هنگامی که ریلز در حال پخش است میتوانند ببینند.
تعداد کاراکترهای کپشن
تعداد کاراکترهایی که شما در نوشتن کپشن میتوانید از آن استفاده کنید ۲۲۰۰ است. پیشنهاد ما به شما این است که درست است شما مجاز به استفاده از این مقدار کاراکتر در کپشن هستید اما بهتر است بدانید که بیشتر مخاطبان تمایل دارند کپشنهای کوتاه را بخوانند و اکثریت آنها تمایلی به خواندن کپشنهای طولانی ندارند.
تاثیر کپشن نویسی
شاید شما فردی باشید که تصورتان این باشد تنها استفاده کردن از ویدئوها و عکسهای زیبا و منتشر کردن آنها و خرید فالوور فیک برای موفقیت و جذب فالوور در اینستاگرام کافی باشد، باید به شما بگوییم که تصور اشتباه است و شما برای موفقیت نیاز به نوشتن کپشنهای هوشمندانه نیز دارید. کپشن تاثیر بسیار زیادی به بیشتر دیده شدن پست شما و همچنین ایجاد ارتباط قوی بین شما و مخاطبانتان دارد. اگر شما میخواهید آن تصویر و یا پستی که منتشر کردهاید تاثیر بیشتری بر روی مخاطب بگذارد باید یک متن در رابطه با همان و به صورت توضیحات تکمیلی پایین آن اضافه کنید تا با اینکار مخاطب خود را با پستی که گذاشتهاید بیشتر درگیر کنید. به هر میزان کپشنی که نوشتهاید تاثیر گذارتر و جذابتر باشد، مخاطبان شما هم در رابطه با آن در قسمت کامنت نظرهای بیشتری را برای شما یادداشت خواهند کرد و شاهد افزایش کامنت اینستاگرام نیز خواهید بود که موضوع باعث میشود تعامل پیج شما نیز بالاتر رود. اگر شما فردی هستید که در این پلتفرم کسبوکار راه اندازی کردهاید که باید بگوییم نوشتن کپشن برای شما به شدت ضروری است. شما در کپشن حتما باید در رابطه با محصول خود به طور دقیق توضیح دهید تا از این طریق و با نشان دادن اطلاعات دقیق خودتان در رابطه با آن محصول مخاطب خود را مطمئن کنید که با خیال راحت میتواند آن محصول را خریداری کند. شیوهی استفاده، قیمت و هر آن چیزی که برای خرید آن محصول باید یک خریدار بداند را باید در کپشن ذکر کنید. همانطور که در بالا نیز اشاره شد اینستاگرام بسیار هوشمند است و رفتار کاربران خود را به شدت مورد بررسی قرار میدهید. اینستاگرام در هر آپدیت الگوریتمهای خود را تغییر میدهد و آنها را بسیار هوشمندانهتر میکند. وقتی مخاطبان و کاربران شما زمان بیشتری را صرف دیدن پستهای شما کنند و هر پست شما نظرات زیادی را در کامنت دریافت کند اینستاگرام هم آن پست را در اکسپلور به افراد بیشتری نشان میدهد. تمام این فرایندها باعث میشوند تا تعامل، بازدید و همچنین دنبالکنندگان پیج شما بالاتر رود. بنابراین با نوشتن کپشنهای درست و اصولی شما به موفقیت بسیار بالایی در پیج خود خواهید رسید. ما در ادامه نکاتی را در رابطه با یک کپشن اصولی که باعث بالاتر رفتن تعامل پیجتان شود را به شما خواهیم گفت.
نحوه کپشن نویسی در اینستاگرام
جملات اول در کپشن اهمیت بسیار زیادی دارند. بیشتر مخاطبان اگر جملات اول کپشن آنها را جذب نکند دیگر سراغ خواندن ادامهی آن نمیروند پس تمام تلاش خود را کنید که از جملات تاثیرگذار و جذاب برای شروع کپشن خود استفاده کنید. برای شروع کپشن به عنوان مثال میتوانید پرسشی را مطرح سازید یا یک موضوع جالب، مهم و تازه را بگویید و یا با توجه به شناختی که از مخاطبانتان به دست آوردهاید یک موضوع جذاب یا یکی از دغدغههای آنها را بگویید.
دنبال کنندگان خود را بشناسید
برای موفقیت در این فضا باید مخاطبان و دنبالکنندگان خود را بشناسید. زمانی که از علایق و سلایق مخاطبانتان آگاه شوید با کیفیت بسیار بالاتری میتوانید در پیج فعالیت کنید. شناخت مخاطبان باعث میشود ارتباط بهتری هم بین شما و آنها شکل بگیرد. با شناخت مخاطبان میتوانید پستها و استوریها و همچنین کپشنهایی را بارگذاری کنید که نزدیک به نظر آنها است و همین اتفاق باعث میشود آن پستها و استوریها بازدید بیشتری بخورند همچنین با کپشن نزدیک به نظرات مخاطبانتان میتوانید به راحتی تعداد کامنت های بالاتری را هم دریافت کنید.
متن کپشن باید جذاب و هیجان انگیز باشد
در حال حاضر افراد علاقهای به خواندن کپشنهای طولانی، غیر جذاب و شنیدن حرفهای تکراری را ندارند پس سعی کنید حتما در کپشن حرفی که برای گفتن دارید هیجان انگیز و جذاب باشد تا مخاطبانتان از این طریق تمایل داشته باشند تا انتهای کپشن با شما همراهی کنند در غیر این صورت مخاطب بدون خواندن کپشن شما از آن عبور میکند که این موضوع با توجه به الگوریتمهای اینستاگرام برای پیج شما امتیاز منفی دارد.
در رابطه با پستی که گذاشتهاید با مخاطب صحبت کنید
یادتان باشد در رابطه با همان عکس و یا ویدئویی که منتشر کردهاید با دنبال کنندگان خود صحبت کنید. بین کپشن و پست نباید هیچ ارتباطی وجود نداشته نباشد و بین این دو باید سنخیتی برقرار باشد. اگر میخواهید صمیمیت بین شما و مخاطبانتان بیشتر شود باید از لحنهای خشک و سرد در نوشتن کپشن خود دوری کنید. یک پیشنهاد شما میتوانید پست های تازه منتشر شده خودتان را در استوری خود به اشتراک بگذارید و با خرید ویو استوری بازدید بیشتری برای پست خود بگیرید و جذابیت پست خود را دوچندان کنید!
از مخاطبان خود بخواهید کاری انجام دهند
کال تو اکشن یا اینکه از مخاطبان خود بخواهید کاری انجام دهند. باید اصلا بدانید که هدفتان از قراردادن یک پست چیست، به عنوان مثال میخواهید مخاطبهای شما محصولی خریداری کنند یا مثلا در مسابقهای که گذاشتهاید شرکت کنند، زیر پستی کامنت بگذارند، پستی را لایک کنند به تمام این کارها کال تو اکشن میگویند که دعوت درست و صمیمانهی مخاطبان به انجام کاری باعث ایجاد صمیمیت بیشتر بین شما و آنها میشود.
داشتن لحن یکسان در نوشتن کپشن
تلاش کنید در نوشتن تمام کپشنهای خود یک لحن و بیان ثابت را حفظ کنید و در نوشتن هر کپشن از لحن و بیان جدیدی استفاده نکنید. باید برای خود یک بیان مشخص داشته باشید تا در هر کجا مخاطب آن شیوه از نوشته را دید به یاد شما بیوفتد. اگر شما یک پیج بیزینسی دارید حتما دقت داشته باشید که لحن شما باید مناسب یک فردی که یک بیزینس و برند را دارد باشد.
در رابطه با محصول خود به طور کامل توضیح دهید
پیجهای کسب و کار باید در کپشن نویسی بسیار دقیق عمل کنند زیرا در طول روز افراد بسیار زیادی وارد پیج آنها شده و به قسمت کپشنها مراجعه میکنند. این پیجها حتما باید سعی کنند اطلاعات دقیق و کاملی از محصول خود در کپشن بنویسند این اطلاعات باید شامل قیمت، شیوهی استفادهی آن محصول، هزینهی پست، مدت زمان ارسال و…باشد.
استفاده از هشتگ را جدی بگیرید
هشتگهای اینستاگرام یک راه کلیدی برای جستجو پذیر کردن پستهای شما هستند، بنابراین باید به درستی از آنها استفاده کنید. آنها مانند کلمات کلیدی عمل میکنند، زیرا دارای قابلیت ردیابی و جستجو هستند. در مقاله نحوه هشتگگذاری در اینستاگرام بیشتر در این مورد صحبت کردهایم.
دسته بندی کردن نوشتههای کپشن
اگر باید مطلبی طولانی را در کپشن یادداشت کنید حتما سعی کنید مطالب را به صورت دسته بندی شده و هر بخش دسته بندی را با اندکی فاصله در کپشن قرار دهید. مطالب طولانی، در هم و بدون فاصله را بیشتر مخاطبان رد میکنند و تمایلی به خواندن آن ندارند. به عنوان مثال ۴ خط بنویسید، فاصلهای ایجاد کنید و بعد ۴ خط بعدی را شروع کنید با این روش شما میتوانید کاری کنید که مخاطب حتی اگر کپشن شما طولانی باشد هم باز مایل باشد که آن را بخواند.
استفاده به جا و مناسب از ایموجیها
ایموجی هم یکی دیگر از قابلیتهایی است که شما در نوشتن کپشن میتوانید از آن استفاده کنید. از ایموجیها باید درست، به جا و مرتبط به متن خود استفاده کند. استفاده از این قابلیت به این معنا نیست که بسیار زیاد در متن خود ایموجی بیاورید که اینکار دقیقا اثر معکوس دارد و باعث میشود مخاطب هیچ تمایلی به خواندن کپشن شما نشان ندهد. باید به اندازه و مناسب از این قابلیت در کپشنهای خود استفاده کنید.
در این مقاله سعی شد بصورت مختصر شما را تا حدودی با اصول کپشن نویسی در اینستاگرام آشنا سازیم. امیدواریم با رعایت این نکات بتوانید بازدهی پیجتان را افزایش دهید و شاهد رشد پیجتان در اینستاگرام باشید.
آموزش یوتیوبر شدن
استراتژی های برتر برای موفقیت در ساندکلاد
۱۰ تکنیک مؤثر برای افزایش بازدید ویدیو های اینستاگرام