دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
در این مطلب میخواهیم با دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا شویم شاید تا همینجا هم برای شما سوال باشد که معنی و مفهوم دیجیتال مارکیتنگ چیست؟
امروزه دنیای اینترنت ما و بازاریابی آنلاین این دنیا در قالب دیجیتال مارکتینگ ارائه میشود . در این پست تلاش شده که شما را با دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا کنیم و نحوه استفاده و کاربرد های آن را برای شما شرح دهیم . برای آشنایی بیشتر با دیجیتال مارکتینگ با خرید ویو همراه باشید.
نیل پتل (Neil Patel) یکی از افراد دیجیتال مارکتر معروف که اصلیت هندی دارد که به گفته مجله فوربز جزء یکی از ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیاست به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست اینچنین پاسخ میدهد :
” دیجیتال مارکتینگ به هرگونهای از بازاریابی محصولات و خدمات گفته میشود که از طریق دستگاههای الکترونیکی انجام میشود ”
طبق این تعریف نه تنها دیجیتال مارکتینگ مفهوم نسبتاً جدیدی نیست بلکه اولین بازاریابی دیجیتال صورت گرفته در دنیا به بیش از صد سال پیش مربوط میشود. رادیو سال ۱۹۸۶ اختراع شده است. ۱۰ سال زمان برد تا رادیو به محصولی عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند و از آنجا بود که به فکر تبلیغات نیز افتادند. اولین تبلیغات مربوط بود به یک اجرای اُپرا که بعد از پخش آن فوراً بلیطهای آن اجرا فروخته شد و این شد روز تولد دیجیتال مارکتینگ اکنون فکر میکنیم با مفهوم دیجیتال مارکتینگ چیست کمی آشنا شدید .
بنابراین در دیجیتال مارکتینگ استفاده از ابزارهای دیجیتال مطرح است، نه فقط اپلیکیشنها و موتورهای جستجو و … بنابراین دیجیتال مارکتینگ هم میتواند بصورت آنلاین و هم بصورت آفلاین انجام گردد و این نکته جالب درباره دیجیتال مارکتینگ است.
دیجیتال مارکتینگ آفلاین چیست
همان فعالیتهای بازاریابی که به صورت سنتی و محیطی اجرا میشده است اگر با استفاده از ابزارهای دیجیتال باشد در این دسته قرار میگیرد یعنی در واقع دیجیتال مارکتینگ بصورت آفلاین انجام میشود مانند :
- بازاریابی محیطی ارتقایافته
- رادیو مارکتینگ یا بازاریابی رادیویی
- تلویزیون مارکتینگ یا بازاریابی تلویزیونی
- تلفن مارکتینگ یا بازاریابی تلفنی
بازاریابی محیطی ارتقا یافته
برخی از فعالیتهای بازاریابی سنتی گاهاً میتواند با ابزارهای دیجیتال همراه شوند و اثرگذاری بیشتری داشته باشند و در عین حال بصورت آفلاین انجام گردد و آنلاین نباشد. به عنوان مثال در شهر تهران شما روزانه بیش از ۴۰۰۰ سازه تبلیغاتی از قبیل بیلبورد، استرابورد و … میبینید که همگی در حال رقابت با یکدیگر هستند برای جلب نظر و توجه شما.
دیجیتال مارکتینگ از این نوع را میتوان در بیلبوردهای الکترونیکی یافت که زمانی بسیار رایج شده بود.
نوع دیگری از بازاریابی، بازاریابی با سمپلینگ بوده است این نوع بازاریابی دیجیتال مارکتینگ که بسیار رواج داشته و دارد بدین معنی که شرکتها محصول خود را در ابعاد کوچکتر آن یا نمونهای از آن را در اختیار دیگران قرار میدهند تا پس از آزمایش کردن آن را خریداری کنند. حال در این نوع از بازاریابی دیجیتال اگر شما محصول یا خدمتی دارید میتوان به سمپلینگهای دیجیتال نیز اندیشید که مثالی از آن را امروزه شما در فروشگاههای موبایلفروشی بزرگ یا نمایندگیهای سامسونگ یا … میبینید و یا همچنین سیستمهای تبلیغات تعاملی که در پاساژهای معروف تهران نیز وجود دارد.
رادیو مارکتینگ و بازاریابی رادیویی
نه تنها در ایران بلکه در پیشرفتهترین کشورهای دنیا و در تمام جهان نیز بازاریابی رادیویی هنوز نمرده است و به عنوان یک رسانه و کانال برای دیجیتال مارکتینگ قابل استفاده است. در این زمینه به آمارها دقت کنید:
در ایالات متحده میانگین شنیدن رادیو به طور سرانه ۲ ساعت در روز است.
در ایران نیز همچنان ۳۴ درصد جمعیت در هفته به رادیو گوش میکنند که برخی از آنان بیش از یک ساعت در روز شنونده رادیو هستند. لذا رادیو نیز بخشی از بودجه سازمانها را به خود اختصاص میدهد.
استفاده از رادیو برای مخابره یک پیام تبلیغاتی میانبرنامهای و یا حتی اسپانسرینگ یک برنامه میتواند از این دست دیجیتال مارکتینگ باشد.
بازاریابی تلویزیونی یا تلویزیون مارکتینگ
بازاریابی تلویزیونی نیز نه تنها در ایران بلکه در سرار جهان بسیار رایج و مرسوم بوده و هست و به دلیل مخاطبان زیادی که سالها در بین عموم داشته بسیاری از کسبوکارها را ترغیب به استفاده از این کانال بازاریابی دیجیتال کرده است بازاریابی تلویزیونی خود یک دیجیتال مارکتینگ آفلاین بوده و به همین دلیل است که هزینههای سرسامآوری را به شرکتها تحمیل کرده و سازمانهای کوچک یا نوپا توانایی پرداخت آن را ندارند.
بازاریابی تلفنی
در بازاریابی تلفنی که از دیگر ابزار دیجیتال مارکتینگ محصوب میگردد یا مفاهیمی چون تماسهای سرد که همچنان در دنیا و در کشور خودمان به وفور در حال انجام است نیز بازدهی خوبی وجود ندارد چرا که غالباً سعی میشود به کسی که تا به حال ارتباطی با کسبوکار ما نداشته است محصولی فروخته شود. بازاریابی پیامکینیز نوع دیگری از دیجیتال مارکتینگ است که آن نیز شاید در دورهای بتوان گفت موثر بوده اما حال نه تنها در کشور ما بلکه در سراسر دنیا به نوعی به یک مزاحمت تبدیل شده است که به شدت اثر منفی در ذهن گیرنده پیام ایجاد میکند.
بنابراین به طور کلی بازاریابی دیجیتال آفلاین چنین دستهبندی میشود:
- ارتقایافته
- بیلبوردهای الکترونیک
- سمپلینگ الکترونیک
- رادیو مارکتینگ یا بازاریابی رادیویی
- تبلیغات رادیو
- اسپانسر شدن برنامهها
- بازاریابی تلویزیونی یا تلویزیون مارکتینگ
- تبلیغات تلویزیونی
- تله شاپینگ
- بازاریابی تلفنی
- تماس سرد
- پیامکی
- کد QR
معایب دیجیتال مارکتینگ آفلاین
- همانگونه که از مزایای دیجیتال مارکتینگ آفلاین که در بالا شرح داده شد با خبر هستیم بهتر است با معایب دیجیتال مارکتینگ آفلاین نیز اندکی آشنا شویم . نکتهای منفی درباره بازاریابی آفلاین آن است که به طور کلی خیلی سخت میشود پیامی را سفارشی شده و هدفگیری شده به بخش خاصی از مشتریان رساند. مثلاً شما در تلویزیون پیام تبلیغاتی خود را به هرکسی که پای تلویزیون نشسته میرسانید ولی هرگز نمیتوانید برای هرکس پیام منحصر به فرد خودش را بفرستید. مثلاً خیلی جذابتر میبود اگر برای کسی که تا به حال شما را نمیشناخته پیامی برای جذبش ارسال کنید و برای کسی که قبلاً از شما خرید داشته است پیامی برای تشکر یا تخفیف ویژه بدهید که مجدد از شما خرید کند. بلکه مجبورید به هر دو نفر یک نوع پیام منتقل کنید تازه اگر شانس بیاورید که در زمان پخش تبلیغات شما پای تلویزیون با حواس کامل نشسته باشد.
- نکته منفی دیگر این نوع تبلیغات سخت بودن سنجش و ارزیابی بازدهی آن است. مثلاً هنگامی که شما همزمان هم در رادیو و هم در تلویزیون و هم در بیلبوردهای شهر تبلیغ کردهاید نمیتوانید به طور دقیق بدانید چند نفر تبلیغ شما را دیدهاند، چند نفر از طریق آن از شما خرید کردهاند، به طور تفکیک شده چند نفر از رادیو و چند نفر از بیلبورد از شما خرید کردهاند و … . پاسخ هیچکدام از این نوع سوالات در بازاریابی آفلاین را نمیتوان به طور دقیق داد.
اما در بازاریابی دیجیتال از نوع آنلاین این ۲ نکته منفی وجود ندارد بلکه بسیار دقیق قابل هدفگیری و قابل سنجش است.
نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
دیجیتال مارکتینگ آنلاین به نوعی از بازاریابی که اختصاراً بازاریابی آنلاین گفته میشود، شما با استفاده از اینترنت و نیز شاید با کمک گرفتن از سایر ابزارهای دیجیتال گفته شده به سرعت بیشتر و دقیقتر با مشتریان ارتباط برقرار میکنید و هرکدام از کمپینهای شما اگر بازدهی خوبی با توجه به هزینه آن ایجاد نکرده است آن را تکرار نخواهید کرد. حتی در این نوع، شما میتوانید برای بخشی از مشتریان خود یک کمپین متفاوت از بخشی دیگر طراحی میکنید (آزمون A/B) تا بسنجید کدام کمپین موفقتر بوده تا دیگری را متوقف کنید که این نوع از دیجیتال مارکتینگ باعث میشود هزینهها و بازدهی شما به شدت بهبود یابد.
انواع ابزارهای دیجتال مارکتینگ چیست
- آنالیز و تحلیل داده
- بهینهسازی موتور جستجو
- ایمیل مارکتینگ
- تبلیغات کلیکی
- تبلیغات در شبکههای اجتماعی
- مدیریت شبکههای اجتماعی و تحلیل آن
- ارسال پوش نوتیفیکیشن
- انتشار رپورتاژ آگهی
- کوتاهکنندهی لینک
- چت آنلاین
آنالیز و تحلیل داده در دیجیتال مارکتینگ
آنالیز و تحلیل داده در هر نوع دیجیتال مارکتینگی واجب است چرا که پس از اجرای هر کمپین تبلیغاتی، لازم است با کمک پلتفرمهای مختلف، به تحلیل کمپین موردنظر بپردازید. پلتفرمهای داخلی و خارجی مختلفی در این زمینه وجود دارد که میتواند به بهبود کمپین شما بسیار کمک کند. با تحلیل درست، بازدهی کمپینتان را افزایش دهید و کمپینهای بهتری اجرا کنید. در ادامه به بررسی دو ابزار پرکاربرد آنالیز و تحلیل دیتا میپردازیم :
گوگل آنالیتیکس
یکی از مهمترین و پراستفادهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، گوگل آنالیتیکس است. کمی غیرقابل باور به نظر میرسد ولی گوگل آنالیتیکس مجموعهی بسیار زیادی از گزارشها را به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار میدهد. شما میتوانید رفتار مخاطبان وبسایتتان را به خوبی دنبال و تحلیل کنید. گوگل آنالیتیکس به شما نشان میدهد هر یک از مخاطبان سایتتان از چه طریقی وارد وبسایت شدهاند و چگونه مسیر فانل فروش خود را طی کردهاند.
البته آنقدر گزارشهایی که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار میدهد، زیاد است که توضیح جزییات آن در این مطلب نمیگنجد.
متریکس در دیجیتال مارکتینگ
متریکس یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی است که در این زمینه کمک بسیاری به استارتآپها میکند. متریکس به عنوان یک ابزار تحلیلگر شخص ثالث (Third Party)، تلاش میکند تا نتایج کمپینها در هر یک از کانالها و شبکههای تبلیغاتی را به صورت گزارشهایی شفاف و قابل فهم به تبلیغدهندگان ارائه دهد. عملکرد این سرویسهای شمارنده که زیر مجموعه از ای دیجیتال مارکتینگ محسوب میگردد به دور از قضاوت و به صورت کاملاً بیطرف است؛ بنابراین میتوانید به این شمارنده (Tracker) مثل تمام سرویسهای مشابه بینالمللی اطمینان کنید.
سرویس متریکس به شما کمک میکند تا موارد زیر را بررسی و تحلیل کنید :
- هریک از کاربران شما از چه منبعی جذب شدهاند؟
- کاربران شما چه مشخصات و رفتاری در اپلیکیشن دارند؟
- آیا در جذب کاربران جدید از طریق کمپینهای تبلیغاتی تخلفی رخ نداده است؟
بهینهسازی موتور جستجو و تاثیر آن در دیجیتال مارکتینگ
هنگامی که دیجیتال مارکتینگ چیست به گوش ما میرسد یکی از مهمترین عواملی که در ذهن ما خطور میکند سئو و آنالیز موتور های جستجوگر وبسایت ها است .وقتی به مکالمات صاحبان کسبوکار امروزی نگاه کنید، SEO یکی از کلماتی است که بسیار میشنوید. کاربران زیادی بلافاصله پس از اینکه سوالی در ذهنشان شکل میگیرد، در گوگل جستجو میکنند. در نتیجه بسیار حائز اهمیت است در نتایج گوگل باشید و هنگام نیاز کاربر، با ارائهی محصول یا خدمت خود او را یاری کنید. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ زیادی وجود دارد که به شما در بهینهسازی موتور جستجو کمک میکند. در زیر برخی از آنها را معرفی میکنیم :
SEMrush
SEMrush یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که شما را در کسب رتبهی بهتر در نتایج جستجوی گوگل یاری میکند. کاربرد کلیدی آن، ردیابی رقبای شما است. با استفاده از ابزارهایی که در اختیار شما قرار میدهد میتوانید بکلینکهای رقبایتان را پیدا کنید و به سمت خود جذب کنید. نوسانات و تغییراتی که رقبایتان در کیوردهای مختلف در نتایج گوگل داشتهاند، را مشاهده کنید و تحلیل رقابتی کاملی انجام دهید.
ابزارهای دیجیتال مارگتینگ مختلف دیگری از جمله MOZ، SEMrush، الکسا و … نیز وجود دارد که به شما کمک میکنند تا بتوانید کانالهای مختلف ورودی و خروجی مخاطبانتان را بررسی کنید، رتبهی سایت خود و سایتهای رقیب را در ایران و خارج رصد کنید؛ با استفاده از اطلاعات به دست آمده، کمپینهای مختلف اجرا شده را بررسی و تحلیل کنید.
ایمیل مارکتینگ
اولین ایمیل در سال ۱۹۷۱ فرستاده شد. عجیب است با توجه به سرعت رشد تکنولوژی، همچنان قسمت بزرگی از بودجهی دیجیتال مارکتینگ به ایمیل مارکتینگ اختصاص دارد. ایمیل مارکتینگ یکی از انواع بازاریابی دیجیتال و آنلاین است که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوبی دارد و هر سال نسبت به سال قبل رشد حدود ۴ درصدی را تجربه میکند. ابزارهای گوناگونی برای بهینه کردن ایمیل مارکتینگ وجود دارد. در ادامه به بررسی دو مورد اصلی که در ایران بیشترین استفاده را دارد، میپردازیم :
Mailchimp
یکی از قدرتمندترین و سخاوتمندانهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ جهان است که در سال گذشته ۲۵۰ میلیارد ایمیل توسط کاربرانش ارسال شده است. با استفاده از Mailchimp شما میتوانید ۱۲۰۰۰ ایمیل به ۲۰۰۰ نفر در هر ماه به صورت رایگان ارسال کنید. همچنین این ابزار با قابلیت تقسیمبندی مخاطبان، اتوماسیون قوی، آمار و گزارشهایی که از دیده شدن و کلیک بر روی ایمیل موردنظر میدهد، به شما کمک می کند کمپین خود را تحلیل کنید و محتوای بهینه و جذابتری برای ایمیل خود خلق کنید.
میتوانید از سرویسهای ایرانی خوبی همانند میلچی، میلتاز، نامهرسان چابک و … و همچنین از ابزارهای قدرتمند خارجی دیگری همانند Mailerlite، Emma، Marketo، GetReponse و … برای اجرای کمپینهای ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنید.
تبلیغات کلیکی
در تبلیغات کلیکی (cost per click) شما به ازای کاربری که تبلیغ را دیده و روی آن کلیک کرده است، هزینه پرداخت میکنید. در نتیجه هزینه تبلیغات شما با مجموع تعداد کلیکی که کاربران روی تبلیغ کردهاند، متناسب است. با توجه به این امر، هر چه کلیک بیشتری صورت گیرد، هزینه افزایش پیدا میکند. در تبلیغات کلیکی که نوعی از دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود، با توجه به قیمت کلیکی که تعیین میکنید و متناسب با بودجهای که برای تبلیغات کلیکی خود در نظر میگیرید، کلیک دریافت میکنید و هزینه میپردازید.
ریتارگتینگ
ریتارگتینگ به شما امکان میدهد، افرادی را که به طور مستقیم به سایت شما مراجع کردهاند ولی اقدام یا خریدی نکردهاند، دوباره به سایت خود بازگردانید. تحقیقات نشان داده است تنها یک درصد از افرادی که از وبسایت شما بازدید میکنند، در اولین ورود به مشتری شما تبدیل میشوند. به کمک ریتارگتینگ میتوانید ۹۹ درصد باقی را به سایت خود برگردانید.
پلتفرمهای تبلیغات آنلاین ایرانی و خارجی مختلفی از جمله یکتانت به شما کمک میکنند تا مخاطبان خود را به مشتری تبدیل کنید. زمانی که یک مشتری بالقوه وارد وبسایت شما میشود، یک کوکی روی مرورگر او قرار میگیرد. این کوکی در دامنه یکتانت ذخیره و موجب میشود یکتانت بتواند این مشتری را به محض ورود به هر یک از وبسایتهای نمایشدهندهاش شناسایی کند و تبلیغی مختص وی و با توجه به محصول یا خدمتی که قبلا دیده به او نشان دهد.
شرکتهای مختلف خارجی که برای ریتارگتینگ میتوانید استفاده کنید :
- taboola
- outbrain
- و …
خوشبختانه آنقدر سایتهای ایرانی در این زمینه پیشرفت داشتهاند و قابل اعتماد هستند که میتوانید با خیال راحت از ابزارهای ایرانی استفاده کنید و با انجام تبلیغات بهینه، کسبوکار خود را رشد دهید.
تبلیغات در شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی دیگر به بخشی از زندگی روزمرهی بسیاری از ما تبدیل شدهاند. ما از طریق این شبکهها اخبار روز را دنبال میکنیم، مطالب مورد علاقۀ خود را میخوانیم و با دوستانمان در ارتباط هستیم. با استفاده از شبکههای اجتماعی میتوانید فرصتی خوب برای برندهای تجاری خود ایجاد کنید تا نام برندتان را در ذهن کاربران همیشگی نمایید و با آنها یک رابطۀ دوستانه برقرار کنید. همچنین انتشار تبلیغ شما در شبکههای اجتماعی مختلف و پرکاربَر میتواند تاثیر بسزایی در درآمدتان داشته باشد و به رشد کسبوکار شما کمک بسیار کند.
اینفلوئنسر مارکتینگ
در این پلتفرمها شما میتوانید به خوبی اینفلوئنسر مارکتینگ انجام دهید و با توجه به موضوع تبلیغ موردنظر خود، با اینفلوئنسر مناسب ارتباط برقرار کنید و تبلیغات خود را به دست میلیونها کاربر در فضای شبکههای اجتماعی برسانید.
برخی از ابزارهای موجود قابل استفاده در زمینه تبلیغات در شبکههای اجتماعی عبارت اند از :
- تگرو
- اسنتوی
- ادسنسور
- ادونچر
- و …
مدیریت شبکههای اجتماعی و تحلیل آن
ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما کمک میکند، تمام شبکههای اجتماعی خود را همزمان در یک داشبورد مدیریت کنید. همانطور که میدانید، امروزه کاربران بسیاری از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند شاید بتوان شبکه های اجتماعی را یکی از مهمترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ شناسایی کرد؛ در نتیجه حضور فعال و موثر در این شبکهها برای کسبوکار شما میتواند بسیار سودمند باشد و باعث افزایش تعامل برندتان با کاربران شود. پلتفرمهای مدیریت شبکههای اجتماعی به شما این امکان را میدهد که زمان انتشار محتوای خود را تعیین کنید. همچنین با دادن گزارشها و آمارهای مختلف به آنالیز بازخورد کاربران شبکههای اجتماعی کمک بسیار میکند و امکان مدیریت بهینه کامنتها را نیز به شما میدهد.
ابزارهای کاربردی ایرانی زیادی وجود دارد که به شما در مدیریت بهینه شبکههای اجتماعیتان یاری میرساند. برخی از آنها عبارتاند از :
- نوینهاب
- کاوان
- سوشیالو
- و …
ارسال پوش نوتیفیکیشن
پوش نوتیفیکیشن پیامی شبیه به پیام کوتاه (SMS) است که میتواند شامل عکس، تیتر و متن کوتاهی باشد که به کاربران شما ارسال میشود و آنها را به وبسایت یا اپلیکیشنتان باز میگرداند. روزانه میلیونها پوش نوتیفیکیشن که جزء کوچکی از دیجیتال مارکتینگ است که بصورت تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی برای کاربران مختلف در سراسر دنیا ارسال میشود. میتوانید از بسترهای مختلف ارسال پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید و تعامل خود را با کاربران افزایش دهید.
با کمک پلتفرمهای ارسال پوش نوتیفیکیشن همانند نجوا میتوانید نرخ بازگشت کاربران به سایت، میزان فروش و ترافیک سایتتان را افزایش دهید و با ارسال نوتیف به میلیونها کاربر، حضورتان را به آنها یادآوری کنید.
انتشار رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که به شما کمک میکند با انتشار محتوایی مناسب و جذاب، مورد توجه کاربران بسیاری قرار بگیرید. کسبوکارها با اهداف مختلفی اعم از افزایش آگاهی از برند، سئو، روابط عمومی و افزایش فروش اقدام به انتشار محتوا در سایر رسانهها تحت عنوان رپورتاژ آگهی میکنند. با استفاده از پلتفرمهای انتشار رپورتاژ آگهی همانند تریبون میتوانید محتوای خود را در سایتهای پربازدید بسیاری به نمایش بگذارید. علاوه بر این تریبون با ارائه گزارشدهی دقیق، شما را در تحلیل و بررسی کمپینتان یاری میکند تا بتوانید کمپین بهینه و موثرتری اجرا کنید.
کوتاهکنندهی لینک
با گسترش استفاده افراد از شبکههای اجتماعی، بسیاری از مواقع لازم است آدرسی از سایت خود را در شبکههای اجتماعی مختلف قرار دهید و دسترسی کاربران را به صفحه موردنظر افزایش دهید. بسیاری از لینکها، تعداد کاراکتر زیادی دارند که باعث میشود از نظر ظاهری جذابیت خود را برای کاربر از دست بدهد و فضای زیادی را نیز اشغال کند. با کمک کوتاهکنندههای لینک میتوانید آدرس لینک موردنظر را کوتاه و زیبا کنید و در بسیاری از بسترهای موجود همانند شبکههای اجتماعی، پیامک و … لینک خود را به دست مخاطب برسانید.
کوتاهکنندههای داخلی و خارجی بسیاری وجود دارد که میتوانید به راحتی از آنها استفاده کنید :
لینکپی، لیش، پیلینک و … از جمله کوتاهکنندههای داخلی هستند. bit.ly، goo.ly و … از جمله کوتاهکنندههای خارجی هستند. البته مدتی است که goo.gl دیگر به کاربران جدید سرویس نمیدهد و فقط کاربرانی که قبلا از این سرویس استفاده میکردند، میتوانند از آن بهره ببرند.
چت آنلاین
امروزه بلافاصله پس از ورود به بسیاری از سایتها، چتباکس آنلاین کوچکی پایین صفحه سمت راست باز میشود و حسِ خوبِ پشتیبانی و همراهی همیشگی را به مخاطب القا میکند. ابزار گفتگو و پشتیبانی آنلاین، به شما کمک میکند به سادگی با مخاطبان سایت خود ارتباط بر قرار کنید و رفتار آنان را تحلیل کنید.
باعث خوشحالی است که سایتهای ایرانی بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد و به کسبوکارها یاری میرساند. در زیر به معرفی برخی از چت آنلاینها میپردازیم :
- رایچت
- دینگچت
- ریتین
- چتیاتو
- دیالوگ
- و …
تعداد و انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد است. در این محتوا سعی کردیم بسیاری از آنها را معرفی کنیم. امیدواریم آشنایی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شما کمک کند تا با تصمیمگیری و انتخاب مناسب، کمپینهای بهتر و موثرتری اجرا کنید.
یک دیجیتال مارکتر چه میکند، وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
بازاریابان دیجیتال کسانی هستند که با توجه به هدف ها و نیاز هایی که شرکت برای افزایش آگاهی برند یا جذب مشتریان از همه کانالهای بازاریابی دیجیتال که در بالا ذکر شد استفاده میکنند. بازاریابان دیجیتال روی شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) خاصی متمرکز هستند و با توجه به آنها و سنجش دقیقشان، بازدهی هریک از کمپینهای مختلف خود در کانالهای مختلف را اندازهگیری میکنند و با این نتایج بهترین آنها را اجرا میکنند.
در یک استارتاپ یا کسبوکاری کوچک ممکن است یک دیجیتال مارکتر همه مسئولیتهای بازاریابی دیجیتال را برعهده بگیرد اما در سازمانهای بزرگتر به مرور برای هریک از کانالها و تاکتیکهای بازاریابی دیجیتال متخصصینی خاص به وجود میآید. به عنوان مثال، نقشهای زیر در سازمانهای بزرگتر رایج است:
نقش | KPI اصلی |
مدیر سئو | ترافیک ارگانیک |
مدیر بازاریابی محتوایی | زمان سپری شده کاربر در صفحه، ترافیک کلی بلاگ |
مدیر شبکههای اجتماعی | تعداد فالوئرها، به اشتراک گذاشتنها، درگیرسازی |
مدیر ایمیل مارکتینگ | نرخ بازکردن ایمیل، نرخ کلیک روی لینکهای ایمیل |
آیا دیجیتال مارکتینگ به بودجه زیادی نیاز دارد؟
به استراتژی بازاریابی دیجیتال شما بستگی دارد. برای دسته اول که بازاریابی دیجیتال نوع آفلاین بود هزینههای شما ممکن است بسیار بالا باشد. از قیمتهای سرسامآور تبلیغات تلویزیونی نمیتوان چشمپوشی کرد. اما در روشهای بازاریابی آنلاین روشهای بسیارکم هزینهتری موجود است.
اگر بخواهید از کانالهای سئو یا شبکههای اجتماعی یا بازاریابی محتوایی استفاده میکنید باید این خبر خوب را به شما بدهم که نسبت به بازخوردی که میگیرید به شدت هزینه کم و قابل چشمپوشی تقبل میکنید. اگر هم بخواهید از کانالهای تبلیغات کلیکی یا تبلیغات همسان استفاده کنید میتوانید با بازدهی خیلی خوبی با دریافت آمار دقیق از نتایج کمپین خود، هزینه خود را مدیریت کنید و بسته به نتیجهای که میخواهید بگیرید یا تعداد کلیکی که نیاز دارید، خودتان هزینه دلخواه خود را وارد میکنید.
چارچوب کلی دیجیتال مارکتینگ
چارچوبی در حوزه اهداف و کانالهای دیجیتال مارکتینگ مرسوم است به نام چارچوب (RACE (Reach-Act-Convert-Engage
در هریک از این مراحل، اهداف و کانالها و روشها بازاریابی متفاوت خواهد بود. در بخش reach هدف جذب مشتریان یا آشنایی اولیه آنها با خدمات است. در این بخش از بازاریابیهای آفلاین یا آنلاین میتوان استفاده کرد. در بخش Act هدف آنست که مشتری خرید اولین خود را انجام دهد و به قولی فعالسازی شود. در این بخش میتوان از شبکههای اجتماعی، صفحات فرود، بازاریابی مجدد، ایمیل مارکتینگ یا … استفاده کرد.
در بخش Convert هدف آن است که مشتری به یک خریدار پرتکرار تبدیل شود که برای هر شرکتی میزان مختلفی از فروش، معنی فروش پرتکرار است. از ریتارگتینگ، CRO، UGC، شخصیسازی، ایمیل مارکتینگ و … میتوان در این بخش استفاده کرد و در نهایت در بخش Engage هدف آن است که مشتری به یک مشتری وفادار و همیشگی تبدیل شود و یا این که اگر تکرار خریدهای او کم شده یا مدتی است خریدی نداشته مجدداً او را وفادار کنیم. در این بخش نیز شخصیسازیهای اتوماتیک، برنامههای وفادارسازی، سیستمهای CRM و … از تاکتیکهای مرسوم است.
دیجیتال مارکتینگ چیست
دیجیتال مارکتینگ به هرگونهای از بازاریابی محصولات و خدمات میگویند که از طریق دستگاههای الکترونیکی انجام میشود.
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کدامند
دیجیتال مارکتینگ در دو بخش آفلاین و آنلاین ابزارهای مختلفی دارد که هرکدام از آنها با توجه به شرایط و نیاز استفاده میگردند. از جمله این ابزارها میتوان به ایمیل مارکتینگ و بهینهسازی موتورهای جستجو اشاره کرد.
وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست
بازاریابان دیجیتال روی شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) خاصی متمرکز هستند و با توجه به آنها و سنجش دقیقشان، بازدهی هریک از کمپینهای مختلف خود در کانالهای مختلف را اندازهگیری میکنند و با این نتایج بهترین آنها را اجرا میکنند.
اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعهای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار میگیرد.
اما با توجه به توسعه فناوری اطلاعات طی سالهای اخیر، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران، استفاده گسترده از موبایل و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان، امروزه به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار میگیرد که کاربران زیادی را به سمت خود جذب میکند.
تعریف بازاریابی دیجیتال
سایت HubSpot که از سایتهای معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب میشود در تعریف بازاریابی دیجیتال به این نکته اشاره کرده است که این عبارت، یک چتر مفهومی محسوب میشود.
به عبارت دیگر، به جای اینکه بتوان تعریف مستقیمی برای آن ارائه کرد، بهتر است همهی آن تکنیکها و ابزارهایی را بشناسیم که زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرند.
اگر چه تعریف واحدی از بازاریابی دیجیتال در دست نیست، اما به نظر میرسد بتوان تعریف زیر را تا حد خوبی، فصل مشترک توضیحات رایج در زمینه بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت. بازاریابی دیجیتال یا آنلاین شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیتهایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار میگیرند.
ابزارها در بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ
موارد زیر، نمونههایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب میشوند:
بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM) [شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده]
بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
استراتژی محتوا (Content Strategy)
تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
تبلیغات بنری (Banner Advertising)
ایمیل مارکتینگ
بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ (یا اصطلاح قدیمی آن: تبلیغات موبایلی)
بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
تولید محتوا
بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)
گاهی در فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، به تبلیغات هدفمند و سفارشی شده (Targeted Advertising) و نیز تبلیغ مستقیم (Native Advertising) هم اشاره میشود.
اما با توجه به اینکه این دو عنوان، عملاً فراگیرتر هستند و همرده با سایر موارد نیستند (میتوانند سایر گزینهها را هم پوشش دهند)، آنها را در فهرست بالا قرار ندادیم.
تذکر: در حال حاضر هم، در فهرست فوق، همپوشانیهایی وجود دارد. اما چون این فهرست در بسیاری از کتابها و مراجع رسمی به همین شیوه مورد اشاره قرار میگیرد، ما هم روش رایج را مورد استفاده قرار دادیم.
چند کتاب آموزش دیجیتال مارکتینگ
از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ سبک جدیدی از تبلیغات و برند سازی میباشد کتاب فارسی دیجیتال مارکتینگ آنقدر زیاد نیست که دست شما در انتخاب آنها باز باشد.
اما در زبان انگلیسی کتابهای آموزش دیجیتال مارکتینگ کم نیستند. ضمن اینکه در هر یک از موضوعات تخصصی بازاریابی دیجیتال هم، کتابهای فراوانی وجود دارند مثلاً کتابهای موبایل مارکتینگ یا کتابهای بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا، خود دنیای بزرگی دارند.
بنابراین نمیتوانیم بگوییم چند کتابی که در اینجا معرفی میکنیم، حتماً بهترین کتابهای دیجیتال مارکتینگ هستند. اما حداقل شناخته شده و معتبرند.
ضمن اینکه ما هم در درسهای مرتبط با بازاریابی دیجیتال، از آنها استفاده کرده و بارها به آنها ارجاع دادهایم.
Book The New Rules of Marketing and PR
کتاب دیوید اسکات با عنوان قوانین جدید بازاریابی و روابط عمومی را میتوان یک کتاب مرجع کلاسیک در زمینهی بازاریابی دیجیتال دانست.
این کتاب بارها تجدید چاپ شده و نیز نویسنده، آن را بر اساس شرایط و نیازهای هر مقطع زمانی، بهروز کرده است.
کتاب اسکات، بیش از جنبههای تکنیکال، به ابعاد مدیریتی بازاریابی دیجیتال پرداخته است.
اما میتواند برای همهی کسانی که علاقهمند به دیجیتال مارکتینگ هستند، مفید باشد.
تبلیغات اینترنتی، بازاریابی مستقیم با استفاده از ابزارهای دیجیتال، وبلاگ نویسی، نشر دیجیتال اخبار کسب و کار، سئو، شبکه های اجتماعی، پادکستها و سایر روشهای تولید محتوا، از جمله بحثهایی هستند که در این کتاب مطرح شدهاند.
البته نباید انتظار داشته باشید که خواندن این کتاب، شما را شگفتزده کند یا در هر صفحه، با نکتهی جدیدی مواجه شوید.
اما میتوان گفت ویژگی این کتاب، نظم دادن به ذهن خواننده در زمینه دیجیتال مارکتینگ و حوزههای زیرمجموعهی آن و نیز جایگاه بازاریابی دیجیتال در فضای کسب و کارهای امروزی است.
Ctrl Alt Delete Book
همهی کسانی که با کامپیوتر کار کردهاند، ترکیب سه دکمهی Ctrl، Alt و Delete را میشناسند: Reboot کردن کامپیوتر.
وقتی که همه چیز باید از اول شروع شود.
میچ جول (Mitch Joel) که خود سابقهی اجرایی و ارزشمند در بازاریابی اینترنتی دارد، در این کتاب به بررسی نقش ابزارهای دیجیتال در تحول کسب و کارها پرداخته است.
کتاب شبیه مجموعه پستهای پراکندهی یک وبلاگ است. وبلاگی که به موضوع رابطهی کسب و کار با دنیای دیجیتال پرداخته.
بنابراین هر جای آن را باز کنید میتوانید بخوانید و به نکات مطرح شده فکر کنید.
اما دقیقاً به همین علت، بر خلاف کتاب دیوید اسکات، ادعای نویسنده این نیست (و انتظار شما هم نباید این باشد) که ذهنتان در این حوزه منظم شود. چهبسا بعد از خواندن کتاب، در مقایسه با قبل از آن هم آشفتهتر شوید.
اما نکتههای او آنقدر ارزش دارد که گهگاه به بررسی آنها بپردازید و جایی را در گوشهی ذهن خود به حرفها، توصیهها و تحلیلهای میچ جول اختصاص دهید.
Epic Content Marketing
جو پولیتزی کتابهای متعددی در زمینه استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا دارد که هر یک به نوبهی خود مفید هستند و ما هم در درسهای مرتبط، به آنها اشاره کردهایم.
اما کتاب Epic Content Marketing را میتوان فراتر از بازاریابی محتوا دانست. چون در آن، بسیاری از حوزههای بازاریابی دیجیتال را مورد توجه قرار داده و نقش محتوا در هر یک از حوزهها را به بحث گذاشته است.
مقدمهی کتاب توسط یکی از مدیران SAP نوشته شده و پولیتزی به این شیوه، به مخاطب اعلام میکند که قرار است با مجموعهای از تجربیات و نکات کاربردی در زمینه بازاریابی دیجیتال روبرو شود.
هدف گذاری برای بازاریابی محتوا، مدل کسب و کار بر اساس محتوا، تقویم محتوا و استفاده از پلتفرمها و ابزارهای مختلف برای بازاریابی دیجیتال، از جمله بحثهایی است که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.
پرسش و پاسخ درباره دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی اینترنتی چیست و آیا با دیجیتال مارکتینگ تفاوت دارد؟
اصطلاح بازاریابی اینترنتی، اصطلاحی قدیمیتر است و بیشتر در دههی نود میلادی رواج داشت. با گذر زمان و گسترش و تنوع ابزارهای بازاریابی دیجیتال، به تدریج اصطلاح دیجیتال مارکتینگ جایگزین آن شد (مطالعهی بیشتر: بازاریابی اینترنتی چیست)
آیا اصطلاح بازاریابی دیجیتال و تبلیغات دیجیتال مترادف هستند؟
این دو اصطلاح، قطعاً با یکدیگر تفاوت دارند و تفاوت این دو حوزه، شبیه همان تفاوت تبلیغات و بازاریابی است.
وقتی از بازاریابی دیجیتال حرف میزنیم، منظورمان شناخت بازار با استفاده از ابزارهای دیجیتال، حل مشکلات و نیازهای بازار از طریق طراحی و عرضهی محصول است. در حالی که وقتی از تبلیغات دیجیتال حرف میزنیم، فرض بر این است که محصول مشخصی داریم و صرفاً میخواهیم با استفاده از ابزارهای دیجیتالی، پیام خود را به مخاطب برسانیم.
گوش دادن به پادکست آموزش دیجیتال مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟
قاعدتاً جستجو و یافتن پادکست های دیجیتال مارکتینگ دشوار نیست (چون تعداد آنها هم محدود است). اما اگر بخواهید پادکست های دیجیتال مارکتینگ را به زبان انگلیسی گوش بدهید، انتخاب پادکست های مناسب برای آموزش دیجیتال مارکتینگ چندان ساده نخواهد بود. پیشنهاد ما این است که ابتدا به سراغ دو پادکست زیر بروید و سپس سایر منابع را بررسی کنید:
- مجموعه پادکست This Old Marketing (کاری از جو پولیتزی)
- مجموعه پادکست The Craft of Marketing
- پادکست Content Talks کریستینا هالورسون (البته قدیمی است، اما نکات ارزشمندی دارد)
واژه دیجیتال مارکتینگ این روزها زیاد به گوش میرسد، ولی پشت این کلمه چیست؟ چرا کسب و کارها برای حفظ سهم بازار خود و جذب مشتریان بیشتر به آن احتیاج دارند؟ کسب و کارهای پیشرو چگونه با آن توانسته اند رقبا از میان برداشته و رهبر بازار شوند؟
این روزها اگر به اطراف خود نگاه کنیم بعید است فردی را در حال استفاده از اینترنت و فضای دیجیتال نبینیم. وب سایت ها، اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی کاملا در زندگی مردم ایران رسوخ کرده اند و دیگر دنیای بدون اینترنت را حتی نمی توان تصور کرد! البته این گستردگی استفاده از اینترنت و ابزارهای دیجیتال از نگاه بیزینس و برای مدیران کسب و کارها یک فرصت بی نظیر است. چرا که دسترسی به مخاطبان هدف کسب و کارها و مصرف کنندگان محصولات و خدمات هیچ وقت به این آسانی نبوده است! گره خوردن زندگی مردم با فضای دیجیتال موجب پیدایش مفهوم جدید و جذابی در بازاریابی به نام “دیجیتال مارکتینگ” شد که در این مقاله قصد داریم به شکل کامل شما را با آن آشنا کرده و مراحل یادگیری و به کارگرفتن آن در کسب و کار را به شما بیاموزیم. پس تا انتهای این مقاله کم نظیر با ما همراه باشید.
در این مقاله به ترتیب به مباحث زیر خواهیم پرداخت:
- مفهوم دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال)
- تفاوت بازاریابی کلاسیک با دیجیتال مارکتینگ
- بررسی اصول تبلیغات و ارتباطات در فضای دیجیتال مارکتینگ
- مقایسه ارتباطات یکپارچه بازاریابی با کانالهای دیجیتال
- بررسی اثربخشی و مقرون بهصرفگی دیجیتال مارکتینگ
- نکات مهم در انتقال از فضای آفلاین کسبوکار به فضای آنلاین
- نقشه راه یادگیری دیجیتال مارکتینگ در ایران
- سوالات متدوال درباره دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ و ضرورت آن
در این شیوه بازاریابی نوین تکیه بر ظرفیتهای دیجیتال با محوریت «اینترنت» مدنظر است. این رویکرد به معرفی محصولات و پیشبرد فروش از طریق فضای دیجیتال اصرار دارد. دیجیتال مارکتینگ با منطبق ساختن خود با اصول مارکتینگ و استفاده از رویکردهای مختلف، کاربردپذیری آنها را با زندگی مجازی مشتریان در عرصه وب و اینترنت ممکن کرده و تجارت و کسبوکار و مبادله را با سرعتی برقآسا به عرصه اینترنت کشانده است.
دیجیتال مارکتینگ شیوه نوینی از بازاریابی است که از ابزارهای دیجیتال برای رسیدن به اهداف بازاریابی بهره می برد.
با چنین مقدمهای دیجیتال مارکتینگ به مثابه یک «جعبهابزار اینترنتی» است که به کمک ابزارهای آن استفاده از علم مارکتینگ به شکل دیجیتال و اینترنتی میسر میشود. ابزارهای نظیر گوگل آنالیتیکس، ادوردز، تبلیغات بنری و کلیکی دیجیتال، اپ مارکتینیگ، گیم مارکتینگ، ویدیو مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و سوشال مارکتینگ، موشن گرافیک، سئو و غیره که هر روز گستردهتر میشوند، تنها مشتی از این خروار هستند.
در حقیقت دیجیتال مارکتینگ معرفی و پیشبرد فروش محصولات و برند از طریق یک یا چند رسانه الکترونیکی است. از مهم ترین ویژگی دیجیتال مارکتینگ توانایی سنجش اثربخشی و بازده کمپین های تبلیغاتی و ارزان بودن آن می باشد. همچنین دیجیتال مارکتینگ با انواع مقیاسهای کسب وکار از کوچک تا بزرگ سازگار است. در حقیقت از یک جوان جویای نام با سرمایه چند میلیونی تا یک کسب وکار چند صد میلیاردی مانند اپل میتوانند از ظرفیتهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند.
تفاوت بازاریابی کلاسیک یا آفلاین با بازاریابی دیجیتال چیست
بازاریابی کلاسیک را «تسهیلگری» برای پیشبرد فعالیتهای اقتصادی میدانند و آن را به عنوان علمی که به بررسی نیازهای مشتری و حتی ایجاد نیاز خاصی میپردازد و بعد با معرفی و عرضه یک محصول، آن نیاز را تامین میکند، معرفی میکنند. با این حال تفاوت بازاریابی کلاسیک و دیجیتال هم ماهوی و هم ابزاریست، بازاریابی جاذبهای و بازاریابی محتوا مشخصا از دل بازاریابی دیجیتال برخواستهاند و ابزارها و کانالهای دیجیتال مارکتینگ، صرفا به همین حوزه تعلق دارند.
دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با بازاریابی سنتی مزایای چشمگیری دارد که مهمترین آنها هزینه پایین تر، هدفمندی تبلیغات و قابلیت سنجش اثربخشی است
از نگاهی دیگر نسبت «بازاریابی دیجیتال» به «بازاریابی کلاسیک» نسبت «موبایل» به «تلفن ثابت» است. در ابتدا موبایل وسیله ای جانبی و حتی اضافی نسبت به «تلفن ثابت» تلقی میشد. با این حال و با رشد تکنولوژی موبایل و آشکار شدن ظرفیتهای حقیقی این ابزار، موبایل نه تنها تلفن ثابت، بلکه مدل ذهنی افراد و سبک زندگی آنها را هم تغییر داد و اکنون به نظر میرسد که این تلفن ثابت است که در برابر موبایل وسیله ای جانبی و اضافه به نظر میرسد.
پیش بینی ما این است که ظرف چند سال آینده واژه «مارکتینگ» جای واژه «دیجیتال مارکتینگ» را بگیرد، ولی به این معنا که دیجیتال مارکتینگ آنقدر جایگاه خود را مستحکم و تحمیل کند که واژه «مارکتینگ» و بار معنایی و هویت و تعریف آن را از آن خود کند و مثلا وقتی میگوییم «مارکتینگ» انگار منظورمان همان «دیجیتال مارکتینگ» است؛ چنانکه وقتی میگوییم «تلفن» منظورمان همان «موبایل» است و نه تلفن ثابت!
به طور کلی فضای دیجیتال مارکتینگ، فضایی منعطفتر، خلاقانهتری داشته و به خصوص برای کسبوکارهای کوچک با بودجه تبلیغاتی اندک فضای نفس کشیدن فراهم میکند.
بررسی دیجیتال مارکتینگ در بازار ایران
مطابق آنچه از منظر تبلیغات به عنوان نوعی ارتباط انسانی مطرح میشود، در اینجا نیز یک «فرستنده پیام» وجود دارد، پیام به وسیله یک «کانال» به «گیرنده» میرسد تا اثر تبلیغی و ترغیب به خرید انجام شود. در دیجیتال مارکتینگ هم همین قضیه وجود دارد و برای انواع کسبوکارها قابلیت هدف گیری تبلیغاتی انواع مشتریان در سطوح B2C و B2B وجود دارند.
با توجه به گستردگی کاربردهای دیجیتال مارکتینگ همه نوع کسب و کار می توانند با استفاده از آن رشد سریع را تجربه کنند
بررسی شواهد هم نشان میدهد که امروزه انواع کسبوکارها از کسب وکارهای اصطلاحا «نیچ»، کسبوکارهای لاکچری و کسب وکارهایی با مخاطب Mass، همه از این فضای بازاریابی دیجیتال بهره مند هستند. از خانواده اسنپ بگیرید که اصولا مشتری انبوه دارد تا فروشگاههای اینترنتی که درخت مینیاتوری (بنسای) میفروشند، تا کمپینهایی که برند لوکس «درسا» و یا تولیدکنندگان خودروهای لوکسی نظیر DS در ایران اجرا کردند، همه از خوان گسترده فضای بازاریابی آنلاین بهره مند شدند.
انواع کسب و کارهایی که از دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند
فروشگاههای اینترنتی: مشخصا این کسبوکارها با فروش اینترنتی محصولات روزگار میگذرانند، نمونه مشهور آنها دیجیکالا است، پلتفرمی که با الگوگیری از غولی همچون آمازون مرزهای موفقیت را در ایران جابه جا کرد. هر کسب و کاری که محصولی با قابلیت فروش روی اینترنت داشته باشد در این دسته قرار می گیرد.
تولیدکنندگان سرنخ: خیلی از کسب و کارها عملا محصول و خدماتی را مستقیم از در فضای دیجیتال عرضه نمی کنند. بلکه محصول یا خدمات آنها در دنیای آفلاین ارائه می شود. همچون خود آکادمی دیجیتال مارکتینگ که یک آموزشگاه حضوری در تهران است و کلاس های آموزش دیجیتال مارکتینگ برگزار می کند. در چنین کسب و کارهایی بدست آوردن یک سرنخ از مخاطبان هدف همچون شماره تماس، ایمیل و … اهمیت بسیاری دارد که به بهترین شکل می توانند در فضای دیجیتال با معرفی خدمات خود اطلاعات علاقمندان را جمع آوری کرده و سپس برای بازاریابی تلفنی و حتی حضوری اقدام کنند و امر بسیار موثری تلقی میگردد.
پابلیشرها : کسانی که از طریق عرضه محتوای رایگان برای مخاطب تبلیغ دریافت می کنند. سایت های خبری و آموزشی از این قبیل هستند. برای مثال شما در سایت “ورزش 3” اخبار ورزشی و در سایت “چطور” مقالات آموزشی را به رایگان مطالعه می کنید و آن سایت ها از انتشار تبلیغات کسب درآمد می کنند.
پلت فرم های دوسویه : اینها کسب وکارهایی هستند که از طریق ایجاد ارتباط دو دسته مخاطب، کسب سود میکنند. دو دسته ای که سرویسدهنده و سرویسگیرندهی یک خدمت/محصول هستند. مثلا دیوار، ایوند و حتی اسنپ از این جملهاند.
کسبوکارهای SAAS : یک مفهوم تکنولوژیک که براساس فضای ابری کار میکند. فعالان این دسته به جای فروش یکباره محصول و واگذاری دائم آن، حق استفاده از آن را به نوعی اجاره میدهند. ربات ایران سوشال و سرویسهای CRM که به ازای پرداخت شارژ ماهانه قابل استفادهاند، از این جملهاند.
مقایسه ارتباطات بازاریابی با کانالهای دیجیتال مارکتینگ
در این مقاله سعی شد اطلاعات کاملی درباره دیجیتال مارکتینگ داده شود میتوان گفت در بازاریابی کلاسیک ابزارهایی برای بازاریابی محصولات یک کسب وکار وجود دارند که لازم است به نحوی یکپارچه عمل کنند. در بین این ابزارها با ابزارها و کانالهای بازاریابی دیجیتال، مشابهتها و تفاوتهایی وجود دارد.
در دیجیتال مارکتینگ برای ارتباطات یکپارچه بازاریابی ابزارهای کاملی وجود دارد که برای رسیدن به اهداف بازارایابی می توان از هر کدام در جای مناسب استفاده کرد.
بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ مستقیم
بازاریابی مستقیم، ابزاری برای ارتباط مستقیم با مشتریست، عاملی که این ابزار را متمایز میکند، خصوصیت تعاملی آن است. نکته جالب اینکه بازاریابی مستقیم مبتنی بر پایگاه داده مشتریان است. پس بازاریابی مستقیم با ایمیل مارکتینگ و سیستمهای ارتباط با مشتریان (CRM) ارتباط دارد و به نوعی پیش نیاز آنهاست. از آنجایی که این ابزار به طور مستقیم شما را به مشتریان متصل میکند،واسطهها را از میان تولیدکننده/سرویسدهنده با مصرفکننده حذف کرده و سود هر ۲ طرف را بیشتر میکند.
سخن پراکنی و روابط عمومی
سخنپراکنی مجموعهای از داستانها درباره برند و محصول است که جنبهی تبلیغ مستقیم ندارد و پولی مستقیم بابت آن پرداخت نمیشود، مثلا ما در این مقاله به دجیکالا و اسنپ پرداختیم، بدون اینکه آنها به ما پولی پرداخته باشند. در فضای دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوا و وبلاگنویسی، فعالیتهای تولیدکنندگان سرنخ و حتی با مقداری اغماض رپورتاژ آگهی در سایتهای بزرگ با سخنپراکنی در فضای کلاسیک قابل مقایسه هستند.
ابزار پیشبرد فروش یا پروموشن
هر عملی در بازاریابی که موجب جلب توجه کاربران به محصول یا خدمات شود را اصلاحا پروموشن یا پیشبرد فروش گویند. این ابزار برای افزایش فروش محصول در کوتاه مدت کاربرد دارد، در این ابزار، ارزش اضافی (مثلا تخفیف) به خود مشتری ارائه میشود تا فروش افزایش یابد، کمپینهای بلک فرایدی ای که توسط دیجیکالا و بامیلو انجام شدند، معادل بسیار خوبی از کابرد این ابزار در دیجیتال مارکتینگ هستند.
هر عملی در بازاریابی که موجب جلب توجه کاربران به محصول یا خدمات شود را اصلاحا پروموشن گویند.
فروش شخصی یا پرزونال سلینگ
ابزار فروش شخصی عبارت است از مراجعه نیروهای فروش شرکت به صورت شخصی در محل مشتری، این رویکرد در آمریکا بسیار رایج و باعث افزایش فروش است، معادل آن در فضای دیجیتال پیگیری تلفنی مشتریان لید شده در CRM، سیستمهای پشتیبانی چت و پیگیری فروش از طریق دایرکت در شبکههای اجتماعیست.
تبلیغات
تبلیغات در فضای بازاریابی کلاسیک، بسیار رایج و گران است، وقتی در یک رسانه عمومی مانند تلویزیون، رادیو، تبلیغات محیطی (بیلبوردها) محصول خود را تبلیغ میکنید، دست به ریسکی بزرگ با هزینه بالا زدهاید، عملا همه در معرض تبلیغ شما قرار می گیرند، با این حال این خودعرضهگری عمومی شاید اتفاقا باعث شود، که تبلیغ شما در نظر مخاطب هدف، حساسیت و توجهی را ایجاد نکند. در عوض در فضای دیجیتال تبلیغات کلیکی گوگل، تبلیغات بنری، تبلیغات در شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ به عنوان کانالهای دیجیتال مارکتینگ، ابزار تبلیغاتی محسوب میشوند.
اثربخشی دیجیتال مارکتینگ
ادعای مهم و البته درست رسانه های دیجیتال این است که میتوانند پیام و نظرشان را با دقت مناسبی به مخاطب هدف برسانند. اما این ادعا چگونه ثابت میشود؟
در دیجیتال مارکتینگ تبلیغات کاملا هدفمند و مقرون به صرفه تر است و می توان دقیق اثربخشی آنها را سنجید و برای کسب نتایج بهتر آنها را بهینه کرد.
زمانی یکی از بزرگان تبلیغات کلاسیک گفته بود، البته که تبلیغات خوب است، فقط مشکل اینجاست که اگرچه ما میدانیم ۵۰ درصد تبلیغاتمان اثربخش بوده و ۵۰ درصد آن نبوده، ولی نمیدانیم که این اثربخشی و عدم اثربخشی ۵۰ درصدی ناشی از چه علل و عواملی بوده است تا قسمت غیر اثربخش را اصلاح و قسمت اثربخش را تقویت کنیم!
پس بحث اثربخشی نیز از دیگر مواهب «دیجیتال» است این که پیام شما با چه «کیفیت و کمیتی» به چه «کسانی» رسیده و این چه دردی را از شما دعوا کرده است، شما به ازای هر کلیک و ورودی چه درآمدی کسب کردهاید و ادامه این روند به نفع و صرف شماست یا نه؟ این مزیت، بخش سنجش ROI و دستاورد حاصله برای شما را در مبحث تبلیغات آنلاین مطرح میکند و این تقریبا بدون زحمتی برای شما، بلکه به همت ظرفیت های تکنولوژیک و همت و جدیت بزرگانی نظیر گوگل و دوستان ممکن میشود که با ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس این مهم را رقم زدهاند.
انتقال از فضای آفلاین کسب و کار به فضای آنلاین
در اینجا هم مانند سایر عرصهها و مشخصا مانند کسب وکارهایی با بازاریابی کلاسیک، عدهای شکست میخورند و عدهای پیروز میشوند؛ عده ای به اهداف خود نائل میشوند و عدهای نه. مطالعات موردی زیادی روی کیس های مختلف جهانی و حتی ایرانی انجام شده و از دلایل شکست و موفقیت آنها پرده برمیدارد ما در اینجا میکوشیم به سهم خود نکتههایی را برای شما روشن کنیم:
مسئله مهم Digital Transform
این مفهوم به انتقال و ادغام رویکردهای استراژیک بازاریابی کلاسیک با بازاریابی دیجیتال اشاره دارد. انتقال و ادغام از فرم 4p کلاسیک به وضعیت دیجیتال: 4p بازاریابی شامل Product, place, price, promotion است. در واقع ورود به بازاریابی دیجیتال ما را از 4p بینیاز نمی کند، بلکه برعکس یک مرحله هم اضافه میشود و آن تطبیق و هماهنگ سازی و «ما به ازاسازی» 4p کلاسیک کسب وکار با فعالیتهای بازاریابی دیجیتال است.
این روزها کسب و کارهای ایرانی برای پیشی گرفتن از رقبا خود و بدست آوردن مشتریان جدید با سرعت در حال انتقال از فضای آفلاین به فضای دیجیتال هستند.
این که محصول ما چه «ویژگیها و مزایایی» دارد، کانالهای توزیع ما کدام هستند. سیاست های قیمت گذاری ما چیست و مهم تر از همه که در دیجیتال مارکتینگ بر روی آن تاکید میشود، «سیاستهای پروموشن» ما چگونه است. جملگی از همین موارد هستند. توجه کنید بازاریابی دیجیتال باید هماهنگ با 4P شما و در امتداد آن باشد، تا پیامهای متناقضی به مخاطب ارسال نشود. در ثانی «مصادیق و مابهازاهای دیجیتالی» این سیاستها که جزو فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ است، باید در برنامههای استراتژیک و عملی تدوین شود.
انتقال و ادغام از STP بازاریابی کلاسیک به بازاریابی دیجیتال
در بازاریابی کلاسیک فرایندی ۳ مرحله ای و الزامی به نام STP به معنای «بخشبندی بازار، هدف گرفتن بخشی از آن و متمایز کردن جایگاه خود برای مخاطبان هدف گرفته شده» وجود دارد. در ابتدا بخشهای مختلف بازار مشخص میشوند، سپس آن دسته که به عنوان مشتری اصلی مدنظر ما هستند انتخاب و گلچین میشوند زیرا این دیجیتال مارکتینگ هائز اهمیت بوده و آنگاه مشخص می کنیم که می خواهیم با کدام ویژگی نزد آنها شهره و شناخته شویم؟ این ویژگی که براساس آن خود را جایگاهیابی میکنیم، بهتر است نقطه قوت ما و نقطه ضعف رقبا باشد.
با این حال این فرایند نسبتا پیچیده و انتزاعیست و در بازاریابی دیجیتال با پرسونا که عینیتر، ساده تر و کاربردیتر است، مصداق مییابد.
با این حال تاکید ما آن است که در فرایند انتقال دیجیتال مارکتینگ ، مستقیما پرسونا نسازید، بلکه پرسونای شما مابه ازا و ترجمه ای ساده تر از فرایند STP شما باشد. به عبارت ساده تر ابتدا STP را بسازید و بعد از روی آن پرسونای خود را شکل دهید.
نگاه بلند مدت در دیجیتال مارکتینگ
در بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ بسیار مهم است که نگاه بلندمدت و تدریجی و مرحله به مرحله داشته باشید، اگر سایت یک کسبوکار را به عنوان «نقطه تماس» اصلی مشتری با بیزینس در نظر بگیریم، مشتری در ابتدا یک «غریبه گذری» است و نباید انتظار داشت که به سرعت و در یک مرحله به خریدار تبدیل شود. شما با «جلب توجه او» او را به یک سرنخ تبدیل میکنید و با «نزدیک شدن» به سرنخ او را به مشتری خود تبدیل میکنید، بدیهی است که اگر این «مشتری جدید» از محصول و خدمات شما راضی باشد، تبدیل به «مشتری بازگشتی و وفادار» شما خواهد شد و در کسوت یک هوادار به رایگان شما را به دیگران توصیه خواهد کرد.
نقشه راه یادگیری دیجیتال مارکتینگ
اصول دیجیتال مارکتینگ
هر کاری اصولی دارد و دیجیتال مارکتینگ هم از این قاعده مستثنی نیست؛ پس شما در ابتدا باید با «اصول دیجیتال مارکتینگ» آشنا شوید
برای آشنایی کلی با دیجیتال مارکتینگ لازم است به طور اجمالی، اصول، ابزارها، کانال ها و استراتژی های بازاریابی دیجیتال به شکل کامل آشنا شده و نحوه استفاده کاربردی از آنها را یاد بگیرید. همچنین بحث تحلیل و ارزیابی اثربخشی فعالیت های انجام شده و تصحیح آنها نیز از دیگر موارد مهم برای فردی است که قصد تسلط اصولی بر دیجیتال مارکتینگ را دارد.
وردپرس (طراحی و مدیریت وب سایت)
آشنایی با ابزارهای مدیریت محتوا نظیر وردپرس هم برای دیجیتال مارکتر شدن لازم است، در حال حاضر یک سوم وب سایت های دنیا با وردپرس طراحی شده اند و یک متخصص این حوزه باید بداند که برای وب سایت خود از کدام قالبها و افزونهها استفاده کنید و اصولا چطور یک سایت برای خود دستوپا کرده و آن را رشد بدهد.
بازاریابی محتوایی
از طرفی وردپرس صرفا یک ابزار است، اگر «بازاریابی محتوا» را ندانید، چگونه محتوا تهیه کنید و آن را به زبان چه کسی تعریف کنید. لازم است با فرایندهای هدفگذاری، مخاطبشناسی، استراتژی محتوا، تقویم سردبیری، تولید محتوا، انتشار محتوا، ترویج محتوا، تجزیه و تحلیل و گزارشگیری آشنا شوید. شما با تولید محتوای هدفمند خواهید توانست مخاطبان کسب و کار خود را به رایگان جذب وب سایت تان کرده و با خود و خدمات تان آشنا کنید. این شیوه هر روز در حال گسترش بیشتری است و وب سایت هایی همچون علی بابا، دیجی کالا، اسنپ فود، لست سکند و … به خوبی از آن بهره می برند.
سئو و بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو
با این حال هر محتوا توسط ۲ ارزیاب بررسی میشود، یکی مخاطبان و دیگری موتورهای جستجو! در حقیقت مخاطبان مطلب شما را نمیبینید، اگر مطلب شما باب میل موتورهای جستجو نباشد و سایت شما و مطالب آن اصطلاحا «سئو» نشده باشد. پس یک دیجیتال مارکتر لازم است حداقل با مبانی سئو نظیر تحقیق کلمات کلیدی و مثلث سئو، نحوه عملکرد موتورهای جستجو، OffPage Seo و OnPage Seo آشنا شده و مثلا قادر باشد، اثربخشی و نحوه عملکرد Backlinkها را توضیح دهد.
بازاریابی در شبکههای اجتماعی
با این حال تمام سهم محتوا، مربوط به وبسایت شما نیست، شبکههای اجتماعی هم در ترویج و انتشار محتوا و هم در تهیه محتوای مستقل نقش دارند و از بعضی جهات بر محتوای اصطلاحا وبلاگی پیشی میگیرند؛ از طرفی شما با پا گذاشتن به شبکه های اجتماعی با اینفلوئنسرهایی مواجه میشوید که تاثر آنها در صورت انتخاب درست به عنوان نوعی «سفیر تبلیغاتی کسب وکار» برکسی پوشیده نیست و این اعمال نفوذ از طرف آنها به وسیله شبکههای اجتماعی انجام میشود.
نکته دیگر آن که بین خود شبکههای اجتماعی و نوع فعالیت در آنها تفاوتها و ریزهکاریهایی وجود دارد، مثلا بین لینکدین و اینستاگرام تفاوت ماهوی وجود دارد که هر مارکتر باید بداند.
نحوه صحیح ایمیل مارکتینگ
باید به عنوان یک دیجیتال مارکتر، حواستان باشد، برای اینکه هدف نهایی شما محقق شود و پول از مشتری بگیرید باید هر لحظه حواستان به او باشد و چشم از او برندارید و وضعیت را در مراحل مختلف پیگیری کنید، آنچه به طور نظری در مفاهیم «مسیر سفر مشتری»، «تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل» و «بازگشت مشتری» مطرح میشود به طور عملی در ECRM نمود مییابد. ECRM شامل سیاستها و رویکردها، ابزارها و مراحل ایمیل مارکتینگ در دیجیتال مارکتینگ شامل پوش نتیفیکیشن و SMS مارکتینگ بوده و شما با یادگیری تکنیکهای حرفهای E-CRM به درکی صحیح از مفاهیم سفر مشتری و چرخه عمر رسیده و تفاوت آنها را متوجه میشوید. در نهایت هنگامی که به نحوه پیادهسازی تاکتیکهای عملیاتی، بهینهسازی و متریکهای کانالهای ایمیل، پوش نوتیفیکشن و SMS مسلط شوید میتوانید ادعا کنید که ECRM را یاد گرفتهاید.
تبلیغات گوگل ادز
در عین حال هیچگاه نباید همه تخممرغها را در یک سبد گذاشت! شاید نتیجهگیری از سئو زمانبر بود، پس باید چه کرد؟ در این جا شما باید با تبلیغات کلیکی به خصوص گوگل ادز و راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی در آن آشنا باشید و نهایتا بتوانید از آن در کنار سئو به درستی استفاده کنید.
تجزیه و تحلیل اطلاعات با گوگل آنالیتیکس
اگر یادتان باشد ما به قابلسنجش بودن فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ اشاره کردیم، اما این چگونه محقق میشود؟ ابازر گوگل آنالیتیکس یک عصای جادویی است که باید در اختیار هر دیجیتال مارکتر باشد، شما باید نحوه کار با آن را بدانید تا بتوانید، فعالیتها و کمپینهای تبلیغاتی خود، درآمد، هزینه و سود و بازده را بر اساس شاخصهایی در ابعاد مختلف بسنجید. باید بدانید که مخاطبان از کداک کانالها جذب شده و رفتار آنها در سایت چگونه بوده؟ برای جذب هر مخاطب چهقدر هزینه کرده اید و آن چهقدر برای شما درآمد داشته است. نسبت مشتریان برگشتی به مخاطبان تازه چگونه است و هرکدام چه ارزشی برای شما دارند؟
طراحی کمپین های تبلیغاتی در دیجیتال مارکتینگ
یک نکته مهم در بازاریابی دیجیتال که باید بر آن مسلط باشید، انتخاب از بین ابزارهای مختلف است تا گیج نشده و بودجهتان را هدر ندهید. پس باید «طراحی و برنامه ریزی» کمپین های تبلیغاتی را بدانید تا با تسلط عمیقتر بر ابزارها و کانالهای دیجیتال، بتوانید بسته به بودجه، کسب وکار و عملکرد رقبا کمپینهای خود را طراحی کنید.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ
اما عوامل گفته شده، همه زمانی سودمند است که اطلاعات و دانش کسب شده به شما قدرت هدف گذاری و تدوین استراتژی را با تحلیل موقعیت، تحلیل مشتری و نقشه سفر آن و تحلیل رقیب بدهد، در این راه ابزارهایی نظیر Similarweb بسیار به شما کمک میکنند. در ثانی باید با مبحث مربوط به بهبود نرخ تبدیل و KPI های استراتژیک با توجه به بیزنس مدل هر کسب وکار دیجیتال هم آشنا شوید.
جمع بندی
در نهایت سعی کردیم شرح کاملی از دیجیتال مارکتینگ و کاربرد های امروزه آن همچنین زیرشاخه ها و اهمیت این مارکت توضیح کامل و شفافی را برای شما عزیزان ارائه دهیم . امیدواریم اطلاعات لازم در این باره را کسب کرده و این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.
کپشن نویسی در اینستاگرام
چگونه پست های اینستاگرام وارد اکسپلور می شوند ؟
ریلز اینستاگرام چگونه فعال می شود و چه کاربردی دارد؟