آموزش بازاریابی در لایو اینستاگرام

آموزش بازاریابی در لایو اینستاگرام

لایو اینستاگرام می‌تواند ابزاری عالی برای کسب‌وکار شما باشد و به بازاریابی و مارکتینگ شما، کمک شایانی کند. تصاویر و کپشن‌های مناسب ممکن است برای جلب‌توجه دنبال‌کنندگان شما کافی باشند؛ اما ایجاد اعتماد به چیزی بیش از اینها نیاز دارد و اینجاست که لایو اینستاگرام وارد می‌شود. لایو چه به‌صورت انفرادی باشد و چه همراه با دیگران، نتایج بسیار خوبی را به شما می‌دهد. بنابراین برای آنکه نحوه بازاریابی در لایو اینستاگرام را آموزش ببینید تا پایان با این مقاله از خرید ویو همراه باشید.

بر خلاف محتوای‌های معمول، Instagram Live محتوایی ویرایش نشده و تعاملی برای دستیابی به مشتریان فعلی و بالقوه است. در واقع، لایو اینستاگرام، به برند شما وجهه‌ای انسانی می‌بخشد؛ به شما امکان می‌دهد با مخاطبان خود در زمان حال تعامل داشته باشید و به شما امکان می‌دهد با دنبال‌کنندگان در سطح عمیق‌تری درگیر شوید.

استفاده از لایو اینستاگرام برای بازاریابی

لایوهای اینستاگرام در بالای صفحه برجسته می‌شوند و با اعلان Live started به مخاطبان شما اطلاع داده می‌شوند. در نتیجه بسیار قابل‌مشاهده است و این یکی از دلایل این است که چرا لایو اینستاگرام یک ابزار عالی برای صاحبان مشاغل است تا در ذهن مخاطبان خود قرار بگیرند و رابطه خود را با دنبال‌کنندگان خود تقویت کنند.

این قابلیت اینستاگرام کمک می‌کند تا به محض شروع لایو کاربران از آن آگاه شوند و به این ترتیب ویو لایو شما بالاتر خواهد رفت. در کنار اعلان اینستاگرام مسیر دیگری که کمک می‌کند تا اعتبار لایو خود را بالا ببرید، خرید ویو لایو واقعی اینستاگرام است.

استفاده از لایو اینستاگرام برای بازاریابی

استراتژی‌های بازاریابی در لایو اینستاگرام

حالا سؤال این است که چگونه می‌توانید به شیوهای واقعی و استراتژیک در لایو ظاهر شوید؟ برای شروع، سؤالات زیر را از خود و همکاران خود بپرسید:

  • چه ارزشی را می‌توانیم به مخاطبان خود ارائه دهیم که قبلاً آن را به اشتراک نگذاشته باشیم؟
  • ارائه چه اطلاعاتی باعث تصمیم به خرید در مشتریان ما می‌شود؟
  • چه نوع گفت‌وگوهایی برای مخاطبان ما جذاب و هیجان‌انگیزتر است؟

به‌عنوان مثال، یکی از لایوهایی که می‌گذارید؛ ممکن است از پستی الهام گرفته شده باشد که یک شخص در پیج یا وب‌سایت دیگری به اشتراک گذاشته و به‌نوعی، با کسب‌وکار شما در ارتباط است. در این شرایط، می‌توانید یک لایو اینستاگرام برگزار کنید و درباره این موضوع و تاپیک‌هایی مشابه، صحبت کنید. باید در انتخاب نوع موضوع دقت کنید، چرا که اگر بتوانید یک موضوع جذاب و بروز انتخاب کنید، سبب افزایش بازدید اینستاگرام خواهد شد.

در فضای رقابتی که برای جذب فالوور بیشتر در اینستاگرام وجود دارد، یکی از فاکتورهای کلیدی در توسعه کسب و کار، سرعت رشد در این پلتفرم است. در مقاله “چگونه سرعت رشد خود در اینستاگرام را افزایش دهیم؟” سعی کردیم تا به شما راهکارهایی را معرفی کنیم که بیتوانید سرعت رشد خود را هر چه بیشتر افزایش دهید.

نزدیک شدن به دنبال‌کنندگان با روش‌های بازاریابی در اینستاگرام

حتی ممکن است این Live لزوماً یک تاکتیک برای بازاریابی یا بخشی از یک استراتژی فروش نباشد؛ بلکه شما صرفاً می‌خواهید آنچه را که می‌دانید و احساس می‌کنید را با بخشی از مخاطبین خود به اشتراک بگذارید. جالب است بدانید که همین کار ساده، می‌تواند جرقه گفتگوهای جدیدی را با جامعه مخاطبین شما شکل دهد و جهت افزایش اعتماد متقابل بین شما، مفید باشد.

انواع لایو اینستاگرام برای بازاریابی مشاغل

یک نکته کلیدی که باید به‌خاطر داشت این است که انواع مختلف از Live با اهداف متفاوتی انجام می‌شوند. درحالی‌که یک Live معمولی‌تر، مانند آنچه در بالا توضیح دادیم برای ایجاد اعتماد و کمک به فالوورهای شما برای شناخت بهتر شما عالی است؛ راه‌های دیگری نیز برای استفاده از لایو اینستاگرام وجود دارند.

به‌عنوان‌مثال، می‌توانید یک جلسه پرسش‌وپاسخ (A&Q) آنلاین در مورد جدیدترین محصول یا خدمات خود برگزار کنید. حتی ممکن است لایو را به شکل یک مصاحبه جلو ببرید تا به مخاطبان خود نگاه عمیق‌تری به چرا پشت کسب‌وکار خود بدهید. در اینجا سه سبک از لایو اینستاگرام را آورده‌ایم که ممکن است بخواهید از آنها برای کسب‌وکار خود استفاده کنید.

پیش از پرداختن به انواع استراتژی‌ها، به این نکته توجه داشته باشید که با استفاده از استوری می‌توانید زمان، عنوان و یا مهمان لایو خود را به دیگران معرفی کنید. به این ترتیب احتمال اینکه دنبال‌کنندگان بیشتری استوری شما را ببینند و در لایو شما شرکت کنند وجود دارد. البته برای آنکه استوری خود را بین کاربران محبوب تر جلوه دهید هم می‌توانید اقدام به خرید ویو استوری ارزان کنید که به صرفه هم هست.

انواع لایو اینستاگرام برای بازاریابی مشاغل

معرفی محصول در لایو اینستاگرام

آیا به‌زودی محصول یا خدمات جدیدی را عرضه می‌کنید؟ یک لایو استریم راه بیندازید تا تمام جزئیات را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. از رفتن به لایو نترسید؛ قرار است یک گفتگوی کوتاه، غیررسمی و دوستانه با مخاطبان خود داشته باشید؛ نه این که بخواهید محتوایی ادیت شده و بی‌نقص را تحویل آنها دهید.

مثال از افراد: هنگامی که برای دومین بار ثبت‌نام برای برنامه کوچینگ خود را باز کردم؛ یک لایو را با دانشجوی دوره قبل به راه انداختم تا کمی جلب‌توجه کنم. ثبت‌نام برای یک برنامه جدید می‌تواند تصمیمی آمیخته با شک و تردید باشد؛ بنابراین هدف این Live کمک به دانشجویان آینده بود تا ایده بهتری درباره نحوه برنامه و ارزش آن پیدا کنند. آنها می‌توانستند پاسخ تمام سؤالات خود را دریافت کنند و با یک دانشجوی واقعی به‌صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند.

هشتگ‌ها را اکثرا در زیر پست‌های اینستاگرام می‌بینید. حتی پیج‌هایی با فالوورهای جهانی هم از هشتگ‌ها استفاده می‌کنند. استفاده درست از هشتگ‌ها می‌تواند سبب شود تا پست‌های شما بهتر دیده شود و در معرض کاربران بیشتری قرار بگیرد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم مقاله “نقش هشتگ‌ها در افزایش فالوور اینستاگرام” را بخوانید تا با نکاتی که باید در استفاده از هشتگ‌ها آنها را رعایت کنید، آشنا شوید.

مصاحبه در لایو اینستاگرام

میزبانی مصاحبه با رهبر یک صنعت، کارشناس، یا حتی اعضای تیم شما راهی عالی برای به اشتراک گذاشتن دانش و بینش ارزشمند با مخاطبان است و درعین‌حال به آنها کمک می‌کند تا شما و کسب‌وکارتان را بهتر بشناسند.

مثال از افراد: یک‌بار یک لایو اینستاگرام جالب توسط برند محبوب مراقبت از پوست Origins برگزار شد. در طول پخش زنده، یکی از اعضای تیم با یکی از محیطبانان مصاحبه کرد و توصیه‌هایی در مورد داشتن سبک زندگی پایدارتر به اشتراک گذاشت. این موضوع به‌خوبی با مأموریت شرکت همسو بود و این برند صندوق #GreenThePlanet خود را برجسته کرد و ارزش‌های شرکت را بیشتر تقویت کرد و به نمایش گذاشت.

به طور کلی هر چقدر که جنبه‌های مختلف پیج شما بیشتر ارتقاء پیدا کند، می‌توانید انتظار داشته باشید تا لایوهای پرشورتری داشته باشید. برای رسیدن به این هدف هم می‌توانید از خدمات اینستاگرام استفاده کنید.

سریال‌سازی در لایو اینستاگرام

به‌جای تولید یکباره ویدئو، می‌توانید مجموعه‌ای از Liveها با محوریت یک موضوع یا موضوع‌هایی خاص و به هم مرتبط ایجاد کنید. این نوع محتوای زنده به مخاطبان شما دلیلی برای بازگشت به صفحه شما می‌دهد. بر همین اساس مخاطب می‌تواند به برند شما کمک کند تا به بخشی منظم از روال رسانه‌های اجتماعی مخاطبین تبدیل شود.

مثال از افراد: تیم سازنده Shopwise که یک بازار آنلاین برای مد و فشن زنان است؛ یک سری لایو اینستاگرام با عنوان Meet the Designer را ایجاد کرد که توسط بنیان‌گذار Jaclyn میزبانی می‌شد. این مجموعه تعدادی از طراحانی را که با Shopwise همکاری می‌کنند؛ به تصویر کشید. هر ویدئو باعث می‌شد که مخاطبین به با افراد جدیدی آشنا شد و با بخش‌های تازهای از دنیای مد آشنا شوند.

چگونه یک لایو اینستاگرام جذاب برگزار کنیم؟

قبل از اینکه با هیجان روی دکمه Live ضربه بزنید؛ یک سری جزئیات مهم وجود دارند که باید به‌خاطر داشته باشید:

  • زمان‌بندی: توصیه می‌کنیم زمان برگزاری لایو را باتوجه‌به محتوای آن و تایم‌هایی که مخاطبین آنلاین هستند تنظیم کنید.
  • تصاویر: هنگام میزبانی یک Live، می‌توانید عکس‌ها یا ویدئوها را مستقیماً از رول دوربین گوشی خود به اشتراک بگذارید؛ مانند المان‌هایی که علاوه بر زیبایی بصری، از موضوع موردبحث شما پشتیبانی می‌کنند.
  • مهمانان: قبلاً Instagram Live فقط از دو مهمان در یک استریم پشتیبانی می‌کرد. اکنون، با Live Rooms، می‌توانید با حداکثر چهار کاربر در یک جلسه به‌صورت هم‌زمان آنلاین شوید و این عامل، می‌تواند به شما کمک کند تا مخاطبان جدیدی را جذب کنید.
  • مدت‌زمان لایو: یک استریم ممکن است تا یک ساعت طول بکشد؛ اما در صورت عدم نیاز، استفاده از تمام 60 دقیقه الزامی نیست و میتوانید پیش از این تایم، لایو را به اتمام برسانید.

برگزاری لایو و استفاده درست از سایر ابزارها به محبوبیت شما بین کاربران می‌افزاید. همین مسئله سبب ارتقاء جایگاه شما در الگوریتم‌های اینستاگرام هم خواهد شد. در صورتی که بتوانید به اندازه کافی از کاربران واکنش بگیرید و محبوبیت کسب کنید، شاهد وارد شدن خود به اکسپلور خواهید بود که تاثیر بسیار زیادی در رشد پیج شما دارد. بر همین اساس می‌توانید از خدمات این حوزه مانند خرید ریچ و ایمپرشن اینستاگرام هم استفاده کنید.

چگونه یک لایو اینستاگرام جذاب برگزار کنیم؟

نکات کلیدی در بازاریابی از طریق لایو اینستاگرام

با درنظرگرفتن این پیش‌نیازها، در اینجا چند نکته برای اطمینان از اینکه Live شما بدون مشکل پیش می‌رود؛ آورده شده است.

آماده لایو باشید

مطمئن شوید که فضایی آرام برای ضبط دارید. اگر مکانی حرفه‌ای در دسترس نیست؛ هیچ مشکلی نیست؛ مهم این است که حواس‌پرتی بصری حداقل باشد و نورپردازی مناسب باشد. همچنین بهتر است قبل از شروع لایو، اتصال اینترنت خود را مجدداً بررسی کنید.

شروع لایو با قلاب

شروع لایو استریم می‌تواند کمی ناخوشایند باشد؛ زیرا باید منتظر بمانید تا افرادی به آن ملحق شوند؛ بنابراین با چند نکته صحبت کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید در مورد موضوع لایو اینستاگرام خود صحبت کنید؛ مهمان خود را معرفی کنید و یا هم آنچه را که الهام‌بخش شما برای برگزاری این رویداد بوده است را به اشتراک بگذارید.

تبلیغات یکی از فاکتورهای مهم در توسعه هر کسب و کاری است. با این وجود شما باید سعی کنید تا در برابر هزینه‌ای که برای تبلیغات انجام می‌دهید تا حد ممکن به اهداف خود نزدیک شوید. در مقاله “نقش تبلیغات در رشد آمار اینستاگرام” تلاش کردیم تا مهم‌ترین نکاتی که باید در این حوزه رعایت کنید را به شما آموزش دهیم.

البته شما می‌توانید قلابی که می‌تواند کاربر را پای لایو شما بکشاند را پیش از برگزاری آن آغاز کنید. به طور مثال می‌توانید از طریق ریلز تیزری جذاب از آن چه که قرار است در لایو ببینند منتشر کنید و به این ترتیب انگیزه را در مخاطبین خود ایجاد کنید. در نتیجه هر چقدر که ویو ریلز اینستاگرام شما بیشتر باشد می‌توانید انتظار داشته باشید که لایو پرشورتری خواهید داشت.

اگر سعی دارید تا آمار لایک های واقعی پیج خود را افزایش دهید، خرید لایک اینستاگرام یکی از بهترین روش هایی است که میتوانید با کمک آن پله های رشد آمار خود را با سرعت بیشتری طی کنید.

تعیین هدف برگزاری لایو

مؤثرترین پسته‌ای اجتماعی معمولاً هدفی مشخص و قدرتمند دارند و لایو اینستاگرام نیز از این قاعده مستثنی نیست. همراه با چند نفر می‌خواهید در لایو حضور پیدا کنید؟ دوست دارید شرکت‌کنندگان بعد از لایو چه کاری انجام دهند؟ تعیین اهداف از قبل می‌تواند به شما کمک کند تا تمرکز داشته باشید و لایو اینستاگرام شما را تأثیرگذارتر کند.

هدف ارتباط است؛ نه بی‌نقص بودن

چه موانع فنی باشد و چه تلاش برای جذب مهمان، اتفاقات ناگوار در جریان پخش زنده بسیار معمول است. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و همراه با جریان بحث پیشروی کنید؛ به یاد داشته باشید هیچ‌کس از میزبانی آشفته یا ناامید خوشش نمی‌آید.

به‌عنوان‌مثال، اگر ورود یک مهمان به لایو بیش از حد انتظار طول می‌کشد؛ چند سؤال مطرح کنید تا بینندگان را درگیر جریان گفت‌وگو نگه دارید. هفته آنها چگونه می‌گذرد؟ محصولات یا خدمات موردعلاقه آنها چیست؟ همچنین می‌توانید بینندگان را تشویق کنید که از زمان اضافی برای ارسال سؤالات خود استفاده کنند.

جمع‌ بندی

به یاد داشته باشید یک لایو عالی اینستاگرام نیازی به برنامه‌ریزی کامل و جامع و بی‌نقص ندارد. لایو اینستاگرام در مورد نشان‌دادن جنبه انسانی کسب‌وکار شما است. صرف‌نظر از اهداف کسب‌وکارتان، افزودن لایو به برنامه رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به عمیق‌تر کردن ارتباط شما با مخاطبانتان کمک کند. به همین ترتیب دسترسی شما را افزایش دهد. به‌علاوه، پس از اتمام کار، شما یک ویدئوی ضبط شده دارید و در صورت تمایل شما، دنبال‌کنندگان می‌توانند مدت‌ها پس از لایو، مجدداً آن را تماشا کنند.

سوالات متداول

برگزاری لایو تا چه اندازه در جذب فالوور موثر است؟

برگزاری لایو برای بسیاری از کاربران جذابیت دارد به ویژ اگر لایو شما با مشارکت یک فرد مشهور برگزار شود؛ در نتیجه با در نظر گرفتن جذابیت‌هایی که باید در برگزاری لایو خود ایجاد کنید، این کار تاثیر بسیار زیادی در افزایش فالوورهای شما خواهد داشت.

در برگزاری لایو به چه نکاتی باید توجه کرد؟

سعی کنید که لایو را در یک زمان مشخص که از قبل به مخاطبین خود اعلام کردید برگزار کنید تا تعداد ویو لایو به حداکثر برسد. در کنار این مسئله از ظرفیت افراد مشهور در کسب و کار خود و جذابیت‌های بصری در زمان برگزاری لایو استفاده کنید.

چطور باید با مشکلاتی که در برگزاری لایو به وجود می‌آید برخورد کنیم؟

برگزاری لایو معمولا با دردسرهایی همراه است و مثلا ممکن است مهمان شما به هر دلیلی نتواند در زمان معین وارد لایو شود. این مسائل در لایو طبیعی است و سعی کنید که آرامش خود را حفظ کنید. در مقابل تلاش کنید تا از قبل متناسب با موضوع لایو خود را آماده کنید و به طور مثال نکات یا آمارهایی را برای پر کردن وقت مخاطبین تا زمان برطرف شدن مشکل آماده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)



شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید ...